Gentse modezaak twiggy bouwt twee verdiepingen bij

twiggyIn meer dan één opzicht neemt de Gentse modezaak die kleren, schoenen en accessoires verkoopt voor heren en dames in het retaillandschap van de Arteveldestad een aparte plaats in.

Uniek pand

Zo ligt het pand van waaruit twiggy opereert niet in of naast de grootste winkelstraat maar centraal tussen Gent-Zuid en de Kouter en met de parking van de Reep op wandelafstand. “Ons pand aan de Notarisstraat met een verkoopoppervlakte van 450 vierkante meter met een aanbod voor heren op de ondergrondse verdieping en voor dames op het gelijkvloers en de eerste verdieping, is inderdaad één van de factoren waarmee we ons van andere zaken onderscheiden”, legt mede-eigenaar Yves Boonen uit. “En daar willen we ook in de toekomst voort op inspelen.”

Beleving

De vergunningen zijn inderdaad getekend om in de lente van volgend jaar het dak van het pand weg te nemen en twee niveaus bij te bouwen. Maar wat het twiggy-team met die extra ruimte wil doen, illustreert pas echt hoezeer twiggy voort het pad wilt bewandelen van het onderscheidend vermogen. “Retail maakt momenteel door de enorm hoge vlucht die onder meer spelers als Zalando nemen, noch min noch meer een revolutie mee”, legt Boonen uit. “Daarom willen wij nog meer dan we nu al doen de kaart van de beleving trekken. Onze klanten ontdekken in feite nu al elke maand een totaal andere winkel bij ons, omdat wij permanent heel hard werken aan zowel het aanbod als de presentatie. Met de bijkomende ruimte gaan we nog veel meer mogelijkheden hebben om hen te verrassen. We denken onder meer aan een pop-up restaurant, een studio voor fotoshoots en workshops en we willen er ook ontwerpers als gast ontvangen. We zijn ervan overtuigd dat we nu al uitblinken door de shopping experience die we onze klanten aanbieden, maar met dergelijke extra toetsen willen we dat gevoel nog versterken.”

175 merken

Het is echter hoe dan ook zo dat geen enkele winkel kan verkopen door beleving alleen. Dat blijft een middel om de omzet aan te zwengelen en het is geen doel op zich.   Vandaar de zorg die twigy ook permanent besteedt aan het assortiment. “In totaal bieden we zo’n 175 verschillende merken aan van kledij, schoenen, accessoires en zelfs magazines, die zich allemaal situeren in de hogere vork van het middensegment”, legt Boonen uit. “Maar we evalueren dat aanbod permanent. Omdat we de lat hoog leggen wordt elk jaar zo’n 10 à 15% van het merkenaanbod vervangen.”

Bio-ingenieur en kunsthistorica in de mode

Het unieke pand, de focus op beleving en de zorg voor het assortiment maken twiggy al apart, maar dat geldt zeker ook voor de achtergrond van de 9 medewerkers van het team. Zo is Yves Boonen zelf bio-ingenieur van opleiding en zijn vrouw Barbara kunsthistorica. Bij de 9 medewerkers vinden we ook nog onder meer een psychologe, een leerkracht en een fotograaf. “Ik ben ervan overtuigddat ook onze mix van diverse talenten er voor een stuk helpt voor zorgen dat we ons in deze nochtans woelige tijden voor retailers zeer goed weten te handhaven”, besluit Yves Boonen