Twee Gentse bedrijven gaan voortaan als één groot milieubedrijf door het leven. De werknemers van beide kmo’s werden vrijdag op de hoogte gebracht. ABO-Group versterkt haar marktleiderschap op het vlak van bodem- en milieustudies door de overname van Esher, bekend studie- en adviesbureau voor milieu en duurzaamheid, gespecialiseerd in water- en bodemonderzoek, milieuadministratie en kwaliteitssystemen. Esher heeft een dertigtal medewerkers in dienst, verspreid over drie vestigingen in Gent, Brussel en Roeselare.
Beide bedrijven willen elkaar versterken door synergie te creëren in het voordeel van hun operationele diensten, klanten en medewerkers. Volgens Frank De Palmenaer, ceo van ABO-Group zal de complementariteit van de dienstverlening sterk tot uiting komt door samen in te zetten op onder meer complexe bodem- en milieustudies. Esher zal na de overname beroep kunnen doen op de gediversifieerde diensten van ABO (onder meer asbestonderzoek, archeologisch onderzoek, energie- en BREEAM-studies) en Geosonda (geotechnisch, archeologisch en milieukundig veldwerk). Herman De Bruyne blijft zaakvoerder van Esher en zal daarnaast actief deel uitmaken van de directie van ABO-Group: “Voor onze medewerkers biedt dit samengaan zowel horizontale als verticale doorgroeimogelijkheden”, aldus De Bruyne. “Tegelijk zullen de klanten van Esher voordeel halen uit het multidisciplinaire aanbod van de groep.”
Esher realiseerde over het boekjaar 2016 een omzet van 2,6 miljoen euro. De totale overnamesom, inclusief overname van de financiële schulden, bedraagt K€513 die deels via aandelen van ABO-Group vergoed wordt. Via deze transactie worden zowel alle medewerkers, als de erkenningen en de klantenportfolio overgenomen.
De closing is voorzien op uiterlijk 1 december 2017. Er wordt geen significante impact verwacht op de resultaten van het lopende boekjaar.
ABO-Group is een groep van geïntegreerde consultancy, testing & monitoringbedrijven, gericht op bouw, milieu en energie. Het is zowel actief in haar drie thuislanden (België, Nederland en Frankrijk) als op de internationale markt.