De Baudelo-abdij in het centrum van Gent krijgt eind 2015 – begin 2016 een unieke nieuwe bestemming. De Holy Food Market, een foodconcept geïnspireerd door de voedselmarkthallen in Barcelona, Rotterdam en Kopenhagen, gaat het historische pand weer tot leven brengen met twaalf foodstands en een kosmopolitische bar. Initiatiefnemer Ladislas Leys en creatief bureau King George uit Sint-Niklaas zijn momenteel bezig met de selectieprocedure om de twaalf uniekste concepten eruit te filteren om de bezoekers van de Holy Food Market zo een hemelse selectie food & beverages te presenteren.
“Het is de bedoeling”, zegt Leys, “dat de site dankzij de kosmopolitische bar en de stands met vernieuwende food dé lievelingsplek wordt van foodies. De stands worden uitgebaat door individuele ondernemers die via een selectieprocedure zorgvuldig worden uitgekozen. Unieke bites en grensverleggende drinks zijn de standaard van de Holy Food Market. Het stylish ingerichte zitgedeelte versterkt het restaurantgevoel van de overdekte markt en voor de fijnproevers is er in de bar op de eerste verdieping een uitgebreide champagne- en ginkaart beschikbaar. Wereldwijd zie je deze markthallen ontstaan, een verlengde van de foodtruck-trend die deze zomer flink populair was.”
De consument wil volgens Leys verantwoorde producten en keuze uit meer speciale gerechten. Bij foodconcepten zoals de markthallen en trucks kun je bij elke aanbieder terecht voor het meest geperfectioneerde product met vaak lokale ingrediënten. En dat je voor een complete maaltijd langs meerdere kraampjes moet lopen, maakt het eigenlijk alleen maar leuker. De keuze en de kleinschaligheid blijken hierbij grote troeven te zijn.
“Holy Food Market zal samenwerken met ‘holy foodies’, ondernemers die een grensverleggend product te bieden hebben en de beste zijn in hun soort”, besluit Leys.