Dat is nodig omdat rederij DFDS zes keer per week tussen Gent en het Zweedse Göteborg vaart. Goederen vanuit of naar Frankrijk worden vandaag nog te vaak op een truck gezet. Nu kunnen ze goedkoper en duurzamer op het spoor van en naar Port Edouard Hérriot in Lyon, in het zuidoosten van Frankrijk.
In totaal gaat het om 450 extra treinen per jaar, die containers, kraanbare en niet-kraanbare trailers zullen vervoeren. Ze zullen hoofdzakelijk voeding en chemische producten bevatten. In de opleggers zit er algemene en industriële vracht en lading voor de auto-industrie. “We hebben een partnerschap met rederij DFDS, die de helft van de trein afneemt. De andere helft zal gevuld worden door andere klanten”, luidt het.
“Frankrijk is een erg belangrijke bestemming”, zegt Lineas-CEO Bernard Gustin. “We hebben beslist om in te zetten op de belangrijkste corridors voor intermodale activiteit. Vanuit de havens gaat het dan naar Italië, Frankrijk, Scandinavië en naar Centraal- en Oost-Europa. Dit is een eerste belangrijke stap voor onze corridor in Frankrijk en het zuidwesten van Europa.”
Lineas werk trouwens aan meer bijkomende bestemmingen voor vrachtvervoer en nieuwe trajecten zitten in de pijplijn, maar details worden daarover nog niet toegelicht. Het bedrijf zet in op de modal shift en de uitbreiding van het aanbod is in lijn met de klimaatdoelstellingen. “De modal shift is nodig om energieconsumptie en CO2-uitstoot te verminderen. Als je het spoor met de weg vergelijkt, gaat het om zes keer minder energieconsumptie en negen keer minder CO2.”
Frankrijk
De keuze voor Frankrijk is opmerkelijk, omdat het land vandaag niet voorkomt in de lijst van tien belangrijkste handelspartners van de Gentse haven. Toch is er potentieel, zeker op het vlak van multimodaliteit, zegt havendirecteur Daan Schalck. “Frankrijk is een belangrijk hinterland. Maar het is een land waar de export vanuit de haven nog te vaak per truck gaat. We proberen dat duurzamer te doen. De trein is dan een ideaal product voor Frankrijk.”
En naast milieuwinst heeft de trein nog troeven, zegt Schalck. “Het is een product dat weinig met congestie te kampen heeft.” Ook binnenvaart is trouwens een belangrijke piste in de multimodale ambities van de haven, zegt Schalck nog.