GENT – Evelien Bogaert, Mieke Van Steenkiste en Barbara Symons zijn drie madammen met een eigen zaak in Gent. Ze besloten het imago van Gent als winkelstad op te krikken door de Intsagram-pagina Gentsekoop op te richten. “Er hangt een negatieve sfeer rond Gent. Daarom stellen wij de typische Gentse winkeltjes en zaken in de kijker op Gentsekoop. En in mei reiken we onze eerste award voor lokale handel uit.”
“Sinds het invoeren van het circulatieplan – en nu ook weer met de LEZ – horen en lezen wij de grootste onzin over onze stad”, zegt Evelien Bogaert van Curiosa & Co, een winkeltje met betaalbare juwelen en hebbedingen. “Dat Gent niet meer bereikbaar zou zijn bijvoorbeeld. Of dat de stad dood is. Zelfs dat de toekomst van de winkels niet meer in het centrum ligt. Daartegen willen wij weerwerk bieden. Natuurlijk ligt de toekomst van de winkels in de stad! Niemand wil toch een stad zonder winkels, en met alleen maar koffiezaken en ketens? Toeristen die naar Gent komen zoeken zelfs de authentieke, echt Gentse zaken. Al de rest kunnen ze thuis ook vinden.”
Er bestond al een platform voor handelaars: Buy, Eat, Drink Local, ondernemen in Gent is wijs. “En dat is een fantastisch platform”, vervolgt Mieke Van Steenkiste van vintage kleding- en accessoire winkel Funni. “Maar dat is vooral voor handelaars. Dus hebben wij ‘Gentsekoop’ opgericht. We laten er elke week een andere handelaar zichzelf voorstellen, door elke dag een foto te posten, een week lang.”
Award
Dat het initiatief werkt, blijkt alvast uit de meer dan 3.000 volgers op Instagram en de vele handelaars die zich spontaan aanbieden. “Het slaat wel aan, ja. We focussen ons echt op individuele middenstanders, geen ketens of horeca, tenzij ze behalve horeca ook een winkel zijn natuurlijk. Met de positieve insteek op Gentsekoop kunnen we opboksen tegen de sterke marketing van de ketens, en mensen tonen wat we doen”, aldus Barbara Symons van urban hotel The Hide.
De dames reiken dit jaar ook een award uit. “Er zijn awards voor van alles en nog wat, maar niet voor detailhandel. Daarom gaan wij dat in het leven roepen met Gentsekoop. Handelszaken die willen meedoen, mogen zich inschrijven op gentsekoop.be. Wij maken dan een shortlist in verschillende categorieën, bijvoorbeeld mooiste etalage, of leukste mode-artikel. En daarna mogen de klanten stemmen. De eerste uitreiking voorzien we in mei, dit jaar al. En we willen gaan voor een prijs waar een kleine handelaar echt iets aan heeft, zoals een financiële coach of een social media expert. Iets anders dus dan een bos bloemen of een mand streekproducten.”
De dames zoeken nog sponsors voor hun eerste award-uitreiking. “We beginnen uiteraard klein, maar als dit aanslaat willen we snel groeien”, zeggen ze enthousiast.
BRON: Sabine Van Damme – Het Laatste Nieuws