05-beerselect-corporate

Gentse groepsbrouwerij BeerSelect haalt zes miljoen euro op

GENT - BeerSelect, de Gentse groepsbrouwerij die sinds september 2019 kleine brouwers helpt met opschaling en commerciële ondersteuning, haalt zes miljoen euro op in een nieuwe financieringsronde. Met die financiële injectie kunnen de drie jonge oprichters hun brouwcapaciteit uitbreiden tot drie miljoen liter per jaar, experimenteren met bier in blik en hard seltzers, en tien extra medewerkers aanwerven in 2021.

Die zes miljoen euro komt er dankzij kredietverlening van Belfius Bank en Verzekeringen en een op maat uitgewerkt leasingvoorstel van Belfius Lease, alsook een som geld van private investeerders van het fonds Harvest. Dat laatste is eigendom van onder andere de durfkapitaalgroep Tilleghem en de spaghettirestaurantketen Bavet, en focust zich op investeringen in food, drinks, hospitality en leisure. BeerSelect krijgt verder de steun van waarborgvennootschap Gigarant van de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV.

BeerSelect, het geesteskind van oprichters Wout Meuleman (25), Miel Bonduelle (24) en Kasper Peeters (25) haalde eind 2018 900.000 euro op voor de bouw van de brouwerij. Dat gebeurde onder begeleiding van mentoren van Birdhouse, een acceleratorprogramma voor ondernemers. Sinds de deuren openden in de herfst van 2019 rolden reeds twee miljoen flesjes van de band, wat overeenkomt met 700.000 liter bier. Met de nieuwe financieringsronde kan BeerSelect, dat al de grootste brouwerij van Gent was, zijn jaarlijkse brouwcapaciteit bijna verviervoudigen: van 800.000 liter naar drie miljoen liter.

 

Bier op blik en hard seltzers met nieuwe afvullijn

Wout Meuleman, CEO bij BeerSelect: “Bovenop die uitbreiding kunnen we dankzij het extra kapitaal ook experimenteren met bier in blik en hard seltzers; een licht-alcoholische en calorie- en suikerarme drank – ook voornamelijk in blik. Met een nieuwe en unieke afvullijn die liefst 12.000 flessen of blikken per uur kan vullen in allerlei formaten, kunnen we vanaf nu een veel breder scala aan bieren brouwen dan enkel degenen die gisten op fles. Zo kunnen we samen met onze brouwers volop de kaart van smaakinnovatie trekken. Want hoewel technologische innovatie in de bierwereld voornamelijk komt van de grote spelers, is smaakinnovatie het domein van de kleinere, lokale brouwers.”

Een stevige hap van de tweede financieringsronde gaat verder naar het kwaliteitssysteem. Zo investeert BeerSelect in een on-site labo om microbiologische en fysico-chemische analyses uit te voeren. Meten is weten: met de extra apparatuur willen de Gentse ondernemers de kwaliteit van craft brouwsels naar nieuwe hoogten stuwen. Ook de komende jaren zetten ze sterk in op het kwalitatieve aspect.

Het unieke recept van BeerSelect? “We helpen gepassioneerde bierliefhebbers met de ontwikkeling en productie van hun eigen bier”, vertelt Wout Meuleman. “Als kleine brouwer of bierfirma beschik je vaak niet over de tijd of middelen om een eigen, grote brouwerij op poten te zetten. In onze groepsbrouwerij kan je al vanaf 2.000 liter je eigen bier laten brouwen. Daarnaast proberen we onze klanten ook commercieel te ondersteunen.”

 

Vraag en aanbod van lokale bieren boomt

Tussen 2005 en 2018 halveerde het aantal Belgen dat de voorkeur gaf aan pils van 52% naar 25,1%. Het percentage landgenoten die het liefst een regionaal bier degusteren, ging in diezelfde tijdspanne van 3% naar liefst 17,2%. Dat blijkt uit jaarverslagen van de Belgische Brouwers.

BeerSelect zelf brouwde tot nu ruim 250 bieren voor meer dan 100 kleine, lokale brouwers. In 2020 sleepten ze samen met hun klanten zes (inter)nationale prijzen in de wacht op de Brussels Beer Challenge, European Beer Challenge en World Beer Awards. Eén op de tien brouwers in het klantenbestand van BeerSelect, is op dit moment al buitenlander. Om verder te groeien, mikt BeerSelect in 2021 ook op een tiental aanwervingen.