“Afgelopen nacht om drie uur zijn we tot een overeenkomst gekomen”, zegt CEO Denis Geers vanuit Londen. “Eigenlijk zijn we al van eind 2019 in gesprek, maar corona zorgde voor uitstel.”
Sinds het bedrijf in 1928 opgericht werd in Gent, maakte Graphius naam in de Belgische printwereld. Met een focus op de bedrukking van papier en karton, stelt het vandaag 480 mensen te werk verspreid over vijf productiesites, waarvan één in de Franse hoofstad.
En nu heeft het Gentse bedrijf ook voet aan grond gezet in de Britse hoofdstad, waar het met Park Communications de enige industriële drukkerij van Groot-Londen overnam. De machines zullen in Londen blijven persen, de naam van Park blijft behouden, en haar negentig medewekers blijven aan boord. En ook het Britse directieteam blijft op post. Maar de aansturing van de Londense drukkerij die onder meer het drukwerk voor Christie’s, Tate en Rolls Royce verzorgt, die komt voortaan uit Gent.
Tip van Christie’s
“Eigenlijk bracht Christie’s ons bij elkaar”, zegt Geers, “want wij waren elkaars concurrenten. Graphius en Park zaten allebei in het segment van het luxedrukwerk, want daar is nog een markt voor. Je moet weten dat de grafische sector door de digitalisering de voorbije 15 jaar enorm veranderd is. Vroeger drukten we veel magazines en huis-aan-huisfolders. Daar zijn de grote volumes verleden tijd. Maar voor mooie, kwaliteitsvolle drukwerken voor luxemerken, is er wel nog vraag. Dat doen wij, net als Park.”
“Zo maakten wij bijvoorbeeld de Franse veilingcatalogi voor Christie’s, terwijl Park de Britse maakte. Tot Christie’s ons influisterde: Misschien moet je eens met Park samenzitten. De eigenaars worden wat ouder en zijn op zoek naar een overnemer .”
Ter plekke komen kijken
“En voor ons was het de kans om op boogscheut van hartje Londen over een grote industriële site te beschikken”, zegt Geers. “Het is hier waar heel wat veilinghuizen, musea, luxemerken en immokantoren vragen om hoogkwalitatief drukwerk. Nu kunnen we hen de kans geven om op wandelafstand naar onze persen te komen kijken. Dat is in het luxesegment belangrijk is voor de klant, die bijvoorbeeld de kleurafstelling wil komen bekijken. Dat konden we de Londense klanten niet bieden, toen we enkel in België en Frankrijk zaten.”
“Dus ja, we waren concurrenten, maar eigenlijk zijn we heel complementair in wat we doen, door onze verschillende ligging.”