Nu de “Slimste mens” elke avond aan een paar honderdduizend kijkers aan de buis kluistert op Vier, is er weer heel wat aandacht voor quizzen. Al is die in ons land eigenlijk nooit weg geweest. In die mate zelfs dat Bart De Pauw er de terecht zeer geloofde fictiereeks Quiz me Quick over maakte.
De Gentse gamestudio CatLab Interactive, een initiatief van Thijs Van der Schaeghe, Ken De Pooter en Katia Smet, is ook helemaal in de ban van quizzen en ontwikkelde met QuizWitz een online party quizgame om samen met vrienden en familie te spelen.
Maar de ambities reiken verder. De jonge ondernemers hebben een crowdfundingcampagne opgezet om 5.000 euro op te halen om het spel verder te ontwikkelen en te vertalen. Op die manier willen ze een wereldwijd communityplatform opzetten voor quizzfanaten. Momenteel is al meer dan 70% van het vooropgestelde bedrag binnengehaald.
“QuizWitz tovert smartphones en tablets om tot online game controllers. Het spel is platform-onafhankelijk en bevat een communitynetwerk waar spelers hun eigen quizrondes kunnen verzamelen, maken en publiceren. Zo worden ze de quizmaster van hun eigen quizavond”, zegt Ken De Pooter. “Het gedoe met het ophalen van papiertjes en puntentellingen die aanleiding geven tot vervelende discussies kunnen we daardoor achter ons laten.
Het spel is in betaversie nu al voor iedereen toegankelijk. Voorts organiseert CatLab in het kader van de crowdfundingcampagne momenteel ook live QuizWitsevents. Daarvoor bouwden de jonge ondernemers een nieuwe uitbreiding op hun game om in teams van vier personen te spelen.
“Elk team gebruikt een eigen smartphone of tablet. De quizmaster leest de vragen vooraan voor, waarna ze getoond worden op groot scherm en de timer begint te lopen”, zegt Ken De Pooter.