thumbnail_Risolto_Fotos_DSC_3520

Gentse FinTech startup Risolto haalt 1 miljoen euro op

GENT – De Gentse Fintech startup Risolto heeft 1 miljoen euro opgehaald bij diverse business angels voor de verdere ontwikkeling van haar datagedreven en schaalbare facturatie- en credit management platform. Risolto bood tot op heden voornamelijk credit management diensten aan. Die opgedane kennis en ervaring bundelt de startup nu in een AI-gedreven totaaloplossing die organisaties in staat stelt om hun facturen zelf beter, sneller en slimmer op te volgen. Het Risoltoplatform is een belangrijke stap voorwaarts om datagedreven en gepersonaliseerd te werken op het vlak van facturatie- en debiteurenbeheer.

“We zijn gestart met de ontwikkeling van het platform omdat we vaststelden dat het facturatie- en invorderingsproces binnen veel organisaties nog steeds erg versnipperd is. Er wordt niet alleen gewerkt met verschillende tools. De opvolging zit ook verspreid bij verschillende afdelingen en externe partners. Daardoor gaat er heel wat waardevolle informatie verloren en kan er niet echt persoonlijk, efficiënt en klantvriendelijk gewerkt worden. Risolto is uniek omdat we als enige speler een klantgerichte totaaloplossing aanbieden: vanaf het verzenden van de factuur met kanaaloptimalisatie, over gebruiksgemak bij de betaling, tot en met het nemen van gerechtelijke stappen”, aldus Joannes Verbeke, co-founder en managing director bij Risolto. 

E-facturatie

Risolto past innovatieve marketingtechnieken toe op credit management processen. Door gepersonaliseerde communicatie en optimaal gebruiksgemak gaan mensen vlotter betalen. Risolto verzendt facturen via het geprefereerde communicatiekanaal van de eindklant en optimaliseert het gebruiksgemak van alle elektronische facturatievormen.

“E-facturatie is de eerste en noodzakelijke stap om het credit management proces datagedreven uit te voeren. Via snelle betaallinks in e-mails, sms’en, web apps, mobile apps, … willen we het mensen gemakkelijker maken om de facturen tijdig en correct te betalen”, legt Dieter Vekeman, co-founder en lead architect bij Risolto, uit.

Betaalplannen en schuldafbouw

De startup dacht ook aan eindklanten die het financieel moeilijk hebben. Het platform biedt de mogelijkheid om betaalplannen op te maken én efficiënt op te volgen. De klanten van Risolto kunnen zo hun klanten actief helpen met hun schuldafbouw. Dit past binnen de Corporate Social Responsability van veel organisaties en tegelijkertijd verbetert de klantentevredenheid en verlaagt de churn (de frequentie waarmee klanten van leverancier wisselen).

Handige tool voor creditmanagers

Voor creditmanagers is Risolto een gebruiksvriendelijke en AI-gedreven tool die het gemakkelijker maakt om het overzicht te bewaren en prioritaire noden te detecteren. Creditmanagers krijgen opnieuw tijd om zich te focussen op de klanten waarbij ze het meeste impact hebben. Leiden alle inspanningen niet tot betaling, dan kan een dossier met één klik doorgestuurd worden voor een externe minnelijke fase. Het platform integreert met dat van externe partners zodat u bijvoorbeeld onmiddellijk op de hoogte bent als uw klant een betaling deed bij uw gerechtsdeurwaarder.

Zo faciliteert het platform transparantie en informatie-uitwisseling tussen alle partijen die betrokken zijn bij het opvolgen van facturen en betalingen. Joannes Verbeke: “Uiteindelijk is dat de succesfactor van credit management processen: relevante en persoonlijke communicatie, op het juiste moment, via het juiste kanaal en in de juiste vorm overgebracht.”