Naast de hoofdzetel in Göteborg, Zweden, is Volvo Car Gent de enige andere Volvo-fabriek in Europa. Sinds 1965 worden er al Volvo’s geproduceerd, en sinds 2020 een eerste volledig elektrisch model. In 2021 volgde een tweede, en daar komt binnenkort een derde type bij: de EX30, een elektrische SUV. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
“Dit extra model verstevigt verder onze positie binnen Volvo Cars, en zorgt ervoor dat onze fabriek voor de komende jaren een onmisbaar onderdeel blijft van het wereldwijde productienetwerk”, zegt de Gentse fabrieksbaas Stefan Fesser.
Momenteel worden in Gent drie modellen gebouwd (XC40, C40 en V60). In 2022 rolden er zo bijna 200.000 wagens van de band. “Gent scoort bijzonder goed in de dynamiek van het stoppen van een bestaand model, en het lanceren van een nieuw”, zei Gentenaar Geert Bruyneel, die aan het hoofd staat van de Volvo-fabrieken wereldwijd, in Trends. “Dat Gent de EX30 mag bouwen, is dus een verdienste van de werknemers, en van de leveranciers rond de fabriek.”
Bij Volvo Car werken meer dan 7.000 mensen, wat het bedrijf de grootste industriële werkgever maakt van Vlaanderen. Op de werkvloer van de Gentse fabriek wordt het nieuws uiterst positief onthaald, en ook de vakbonden zijn opgetogen over het nieuws.
“Het is niet de eerste keer dat we nieuwe modellen mogen maken”, zegt Dominique Strubbe van het ABVV. “We hebben dat steeds tot een goed einde gebracht. Daarom is de keuze voor Gent niet geheel onverwacht. Maar ik denk dat iedereen heel trots mag zijn dat dit model – een nieuw paradepaardje van Volvo – naar Gent komt.”
Lees ook: Gentse haven ziet terugval in goederenoverslag tijdens eerste drie kwartalen
Fabriek ombouwen
De EX30 wordt sinds kort al in de Chinese fabriek in Zhangjiakou geproduceerd, en zou later dit jaar bij de eerste klanten geleverd moeten worden. In 2025 moet het nieuwe model ook in Gent buiten kunnen rijden. Daarvoor zullen volgend jaar wel aanpassingen moeten gebeuren in de productielijn. Dat zal mogelijk gepaard gaan met economische werkloosheid.
“Dat is logisch, we moeten een hele fabriek ombouwen”, zegt Strubbe. “Maar goed, we zullen dat overbruggen en in 2025 moeten we klaar zijn voor de volgende jaren.”
De productie bij Volvo Car Gent zou dan opgetrokken worden tot een maximum van 250.000 auto’s per jaar. Of dat ook een uitbreiding zal betekenen van de huidige 7.000 werknemers, is nog niet duidelijk. Al zorgt het nieuwe model wel voor werkzekerheid in de toekomst, klinkt het.
Vorig jaar kondigde het bedrijf immers nog een gelijkaardige fabriek aan in Kosice, Slowakije. “Ik zie het niet als concurrenten maar als collega’s”, zegt Strubbe. “Volvo kan niet zonder Gent: we zijn een betrouwbare partner, dat wordt bij deze ook duidelijk geapprecieerd.”
Bevestiging van vertrouwen
Economieschepen Sofie Bracke (Open VLD) is blij met de keuze voor Gent. “De Gentse fabriek vaart al langer een duurzame koers en speelt zo een belangrijke rol in de elektrificatie van het bedrijf. Dat dit model naar Gent komt, is een grote opsteker voor de 7.000 werknemers. Als Stad zijn we dan ook bijzonder fier op iedereen die hieraan heeft meegewerkt.”
De Stad Gent voorziet geen subsidies voor het bedrijf, maar onderhoudt wel nauwe contacten met Volvo. Zo rijden leden van het stadsbestuur onder meer met Volvo’s rond.
Ook met North Sea Port is er al lang een intense samenwerking, zegt woordvoerder Johan Bresseleers. “De beslissing is een bevestiging van het vertrouwen in onze haven als productielocatie. We zien het als een verankering van de bestaande activiteit, die zal zorgen voor continuïteit op het vlak van werkgelegenheid.”
“De voorbije jaren investeerden we onder andere in het verbeteren van de ontsluiting van de fabriek, zowel voor woon-werkverkeer als voor goederenvervoer in het havengebied.”