IMG_3718

Gentse Deliverect reikt prijs uit op eerste International Food Delivery Day

GENT - Deliverect, de Belgische FoodTech scale-up die online maaltijdbezorgers als Uber Eats, Deliveroo, Just Eat en Takeaway.com door middel van een automatisch kassasysteem rechtstreeks aan restaurants koppelt, heeft een  jaarlijkse International Food Delivery Day in het leven geroepen. Deliverect wil hiermee zijn waardering en steun onderstrepen aan restauranthouders, medewerkers, chef-koks en maaltijdbezorgers, kortom iedereen die betrokken is in food delivery wereldwijd.

Het initiatief maakt deel uit van verschillende activiteiten die het bedrijf intussen heeft opgezet om de food delivery industrie nauwer in contact te brengen met haar klanten, namelijk alle foodies die graag thuis genieten van een lekkere maaltijd.  Zo organiseerde Deliverect in de aanloop naar deze dag ook de internationale “Hidden Gems” wedstrijd, specifiek voor de KMO klanten uit haar portfolio. In het kader van deze wedstrijd konden deze Deliverect klanten hun “Hidden Gem”- takeaway gerecht indienen. Het Brussels foodtruck restaurant Banh Mi valt mee in de prijzen. Uitbater Tam Vo mocht een cheque ter waarde van 10.000 euro ontvangen van Deliverect CEO Zhong Xu.

International Food Delivery Day

Het eerste kwartaal van 2021 was er wereldwijd een toename van maar liefst 79% in online bestellingen van afhaalmaaltijden. Dat is bijna een verdubbeling van het voorspelde groeipercentage wereldwijd. Deliverect droeg bij tot deze trend dankzij de meer dan 1 miljoen wekelijkse bestellingen die het hielp verwerken, een stijging van 750% ten opzichte van het jaar ervoor. Achter deze indrukwekkende cijfers schuilen echter restaurantmedewerkers en -eigenaars, chauffeurs en verkopers, die zich bij weer en wind inzetten zodat iedereen kan genieten van een heerlijke maaltijd, overal en altijd.

“Toen Deliverect in 2018 werd opgericht, wisten we dat delivery een belangrijk onderdeel zou worden van restaurants”, zegt Zhong. “Als gevolg van de pandemie ging de food delivery industrie in hypergroei, met online diensten die volgens ResearchAndMarkets.com 162,23 miljard euro zullen genereren in 2025. We zijn dan ook verheugd om vandaag de allereerste International Food Delivery Day te introduceren. We maken er een vaste afspraak van en willen voortaan elk jaar opnieuw op deze dag  iedereen vieren die dag in dag uit hard werkt om ervoor te zorgen dat mensen zoals u en ik kunnen genieten van een lekker etentje.”

Hidden Gems campagne

In het kader van de International Food Delivery Day maakte Deliverect vandaag ook de winnaars bekend van haar internationale “Hidden Gems” wedstrijd. De afgelopen maanden konden alle wereldwijde Deliverect klanten in het KMO segment een uniek “verborgen” en speciaal gerecht opgeven dat niet op het typische afhaalgerecht lijkt, maar toch op hun kaart prijkt. Klanten wereldwijd konden daarna stemmen op hun favoriete maaltijd op de wedstrijdpagina. Met inzendingen van Nairobi tot Sydney doken er veel “hidden gems” op, waaronder een aantal Belgische restaurants.

Foodtruck restaurant Banh Mi uit Brussel werd runner-up met zijn Pulled Pork Sandwich en mocht een geldprijs van 10.000 euro ontvangen uit handen van Zhong Xu. De helft van dat bedrag zal door Deliverect worden verdeeld onder het personeel van het restaurant omdat iedereen het verdient om in de bloemetjes gezet te worden. De eerste prijs ging naar Los Costilla uit Spanje, die een cheque van 50.000 euro mag ontvangen voor zijn gerecht Sweet Chipotle Chicken Sandwich.

Moeilijke tijden

“Ook wij hebben een zwaar jaar achter de rug. Tijdens de eerste lockdown hebben we besloten om alleen delivery te proberen. Gelukkig was dat er nog, want dat heeft ons hoofd boven water gehouden. Banh Mi is een fast service concept dat zich goed leent tot food delivery. Vandaag de dag komt 50% van onze omzet uit bestellingen die verwerkt worden door Deliverect. We zijn dankbaar dat ons harde werken nu beloond wordt met deze Hidden Gem prijs. We zullen het als team koesteren”, vertelt Tam Vo, eigenaar van Banh Mi.

Zhong: “Ik weet als geen ander hoe hard er gewerkt moet worden in de horeca. Na een zwaar jaar, willen we de tijd nemen om onze waardering te tonen voor alles wat deze food-helden doen. Met dit initiatief willen we tonen dat restaurants mee zijn geëvolueerd in deze moeilijke tijden, en dat we er voor hen zijn om hen te helpen groeien. De International Food Delivery Day wordt een jaarlijkse traditie die we nog vele jaren hopen voort te zetten.”