Miguel Uytterhaegen en Lien De Vroe Miguel Uytterhaegen en Lien De Vroe (links) namen bijna tien jaar geleden Four Roses over. Eva Janssens ontwerpt al 15 jaar kleding op maat. Foto: if, fvv

Gentse bruidsmode en kleurrijke kleding allebei genomineerd als merk van het jaar: “Doet deugd dat ik gezien word als modemerk”

Twee Gentse modemerken zijn genomineerd als ‘Brand of the year’ bij de Belgian Fashion Awards. Zowel de bruidsmode van Eva Janssens als de kleurrijke mode van Four Roses dingt mee naar de bekroning. “Ik had nooit durven te dromen dat we gezien zouden worden als een fashion brand”, zegt Janssens.

De Belgian Fashion Awards werden in 2017 opgericht door partners in het Belgische modeveld. Het evenement wil zowel gevestigde als opkomende namen in de vaderlandse mode-industrie in de kijker zetten. Samen met acht andere genomineerden moeten Eva Janssens en Four Roses de komende weken zo veel mogelijk stemmen verzamelen om de award ‘Brand of the year’ ook effectief te winnen.

Voor beide merken kwam de nominatie als een aangename verrassing. “Een collega had achter mijn rug mijn kandidatuur ingestuurd”, vertelt Eva Janssens. “Ik was in Marseille toen ik het bericht van de nominatie kreeg. Ik wist niet dat het effectief een mogelijkheid was, al droomde ik er stiekem wel van.”

Bijzonder mijlpaal

Eva Janssens creëert al vijftien jaar kleding op maat in haar atelier op de Korenlei. De jongste jaren ontwerpt ze bijna uitsluitend bruids- en feestkledij. “Het doet me heel veel deugd dat we gezien worden als modemerk. Het is een bijzondere mijlpaal en ik vind het een hele eer en erkenning van ons werk. Het gaat om veel meer dan enkel mooie kleren maken.”

Bruidsmode van Eva Janssens. Foto: Laure van Hijfte 21

Mode van Four Roses. Foto: if

Vaste waarde

Voor zaakvoerders Lien De Vroe en Miguel Uytterhaegen van Four Roses geeft de nominatie vertrouwen in de toekomst. “We worden als vaste waarde in het Belgische modelandschap beschouwd en dat is ook wat we willen: een stabiel merk zijn”, zegt De Vroe.

Het koppel nam het Belgische merk met hoofdkantoor in Gentbrugge bijna tien jaar geleden over. Het voerde een rebranding door, opende vier winkels en verkoopt nu kleding in tachtig verkooppunten. “Onze stukken zijn kleurrijk en voor alle vrouwen, van maatje 34 tot en met 48. Kleur is een must in onze garderobe. De jongste collectie is geïnspireerd op Tokyo Fashion Week.”