GENT – Het Gentse Adhese is in Nederland genomineerd voor de jaarlijkse IAB Programmatic Awards in de categorie Solution Award: TECH & MEASUREMENT. In een landschap waar privacy steeds belangrijker wordt en adverteerders alsmaar voorzichtiger omgaan met social media en user-generated content, biedt Adhese een alternatief aan makers van kwalitatieve content dat hen opnieuw toelaat hun waarde te bewijzen.
In 2008 besloten Sven Marievoet en Tim Sturtewagen dat het tijd was om uitgevers weer controle te geven over hoe hun advertentievoorraad werd gekocht en verkocht. Het duo had negen jaar besteed aan het bouwen van uitgeverswebsites en het integreren van technologie. Dagelijks zagen ze dat uitgevers de controle over hun gegevens verloren aan externe technologiebedrijven. Ze vonden dat het anders kon en richtten Adhese op om een realtime beslissings- en uitvoeringsengine te bouwen.
Autonomie, transparantie en privacy
Adhese is sinds anderhalf jaar actief in Nederland en is er snel gegroeid tot een belangrijk alternatief in de digitale advertentiemarkt. Met Adhese Gateway creëren uitgevers directe paden naar agentschappen en adverteerders. “Autonomie, transparantie en privacy staan hierbij voorop, gekoppeld aan de steeds grotere noodzaak om adverteerder en uitgever dichter bij elkaar te brengen”, vertelt Sven. “Een groeiend aantal partijen is intussen verbonden en kan daardoor genieten van een duurzaam platform om consumenten en adverteerders te verbinden.”
De technologie kan zowel met of zonder cookies werken, Adhese respecteert hierin de keuze van de gebruiker, zoals de privacy wetgeving het ook voorschrijft. Tim vervolgt: “Door de inzet van dit alternatief kanaal ontstaat een netwerk waar uitgever en adverteerder op een directe manier met elkaar samenwerken, wat dan weer leidt tot verhoogde efficiëntie en transparantie. De open architectuur van Gateway laat alle deelnemers toe eigen technische tools te kiezen, zonder daarbij aan functionaliteit in te boeten. Deze aanpak laat een snelle groei toe en zorgt ook voor vertrouwen bij de verbonden bedrijven.”
Programmatic Awards
De nominatie voor de Programmatic Awards bevestigt de positieve impact van deze constructieve strategie. Deze awards, uitgereikt door IAB Nederland (de onafhankelijke sectorvereniging voor digital adevertising en marketinginnovatie in Nederland) zijn in de afgelopen vier jaar uitgegroeid tot een begrip in de online-advertisingindustrie. De uitreiking vindt pkaats op 3 september, al zal dat dit jaar in een iets ander jasje zijn.
Adhese is een onafhankelijke Belgische ad tech speler met kantoren in België, Nederland, Polen en UK. In Nederland maken o.a. M-Media, NLProfiel (Mediahuis, DPGMedia, RTL), Marktplaats, STER en Havas Media gebruik van de technologie.