GENT – Iedereen is vaak afgeleid. Thuis, onderweg, op straat, … Door de constante prikkels die je ervaart wordt het steeds moeilijker om je focus te behouden en taken of projecten af te werken. Daarom introduceren SumoCoders de Daruma-popjes.
Jens Dehaese, zaakvoerder van SumoCoders, legt uit hoe een Daruma popje werkt: “Het is een oude Japanse traditie waarbij je dagelijks geconfronteerd wordt met het doel dat je jezelf stelt. De oogjes van de Daruma zijn niet ingekleurd. Start je met een project, dan kleur je één oogje in en zet je het popje op een opvallende plaats. Is het project afgerond, dan kleur je het tweede oogje in en kan je jezelf een nieuw doel stellen, met een nieuwe Daruma.”
Starend poppetje
Daruma popjes worden in Japan al sinds de 5e eeuw gebruikt om op een heel eenvoudige manier je doel voor ogen te houden én te bereiken. Volgens de legende zijn de popjes gebaseerd op een monnik die er ooit in slaagde om 9 jaar lang te mediteren.
“Dat verhaal moet je natuurlijk met een korrel zout nemen,” zegt Tijs Verkoyen, collega zaakvoerder van SumoCoders, “Maar het doel wordt in al zijn eenvoud wel heel helder. Zolang je het project niet tot een goed einde hebt gebracht blijft je popje naar je staren met slechts één ingekleurd oogje.”
Wat doet SumoCoders?
Het Gentse SumoCoders, opgericht in 2010, bouwt slimme tools, web applicaties en websites om efficiënter te werken, meer klanten te bereiken, processen te automatiseren en start-ups te ondersteunen. “Met de Daruma willen we een engagement tussen ons en onze klant maken, dat we samen alles in het werk zetten om het project tot een goed einde te brengen.”
Leuke herinnering
Op de achterkant van elk Daruma popje is ruimte voorzien om je project op te schrijven. Op die manier heb je niet alleen een sterk element om het project af te werken, maar ook een leuke herinnering. “In Japan zie je soms bij mensen thuis een hele kast vol Daruma popjes staan, met twee ingekleurde oogjes. Als je een doel stelt én je behaalt het, dan mag je daar terecht trots op zijn. Dat willen we uiteindelijk ook bereiken, dat elke klant met een positief gevoel terugkijkt op een productieve samenwerking.”