“We willen onze klanten niet laten vallen”, zegt personeelsdirecteur Koen Van Cauwenberge. “De waarde van V-Tax is zijn klantenbestand.” V-Tax heeft ook een 30-tal voertuigen in zijn wagenpark. Het gaat om enkele hybride Toyota’s, luxevoertuigen als Ford Mustang en vele busjes. Het bedrijf heeft een lange geschiedenis en wordt genoemd als het grootste taxibedrijf van Gent.
In 2006 kwam het bedrijf al eens in moeilijkheden maar kwam er een nieuwe uitbater. V-Tax werd sindsdien op papier geleid door een eigenaar uit Monaco. Onder zijn bewind kwam het bedrijf opnieuw in slechte papieren. De problemen stapelden zich op tijdens de coronapandemie en het bedrijf is die periode nooit te boven gekomen. Er was een personeelstekort en de concurrentie nam toe. Vooral de komst van taxi-apps als Uber en Bolt zorgden voor stevige concurrentie. Sinds 2020 kunnen Uber-klanten in Gent een rit aanvragen. Dat leidde niet alleen tot een verminderd aantal ritten, maar ook een ren op het personeelsbestand. “Zij trekken via flexibele arbeidsregelingen ook chauffeurs aan die anders bij V-Tax in dienst konden komen”, zegt V-Tax.
Maar ook de verzekering van het wagenpark werd onbetaalbaar na een toenemend aantal schadegevallen. De verzekeringsmaatschappij weigerde V-Tax als klant, waarop die moest aankloppen bij een tariferingsbureau. De maandelijkse premie is sindsdien een veelvoud van de normale kost. “Dit verzekeringsprobleem was finaal de doodsteek voor V-Tax”, zegt het bedrijf Dat noemt ook de lokale wetgeving rond taxibedrijven, die in Gent elektrische voertuigen bevoordeelt. Dat vraagt zware investeringen, maar betekent ook een rem op de inkomsten. “De aanschaf van elektrische minibussen betekent meer dan een verdubbeling van de kostprijs en anderzijds hebben de elektrische minibussen op heden een onvoldoende bereik om economisch rendabel te zijn.”