Gents onderzoek wijst op kansen voor insectenburgers

AAEAAQAAAAAAAAgvAAAAJDlhZjZhNzVkLTIyZWYtNDBhYi04ZTJkLTM1MjhjYzUzZTRkMgEen goed geïnformeerde consument staat meer open voor insectenburgers. Dat blijkt uit onderzoek van bio-ingenieur Joachim Schouteten  (foto) van de UGent, gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Food Quality and Preference.

Voeding met insecten is een duurzaam alternatief voor vlees, en zelfs voor soja. Toch scheert de verkoop van producten met insecten nog geen hoge toppen.
Voedingsonderzoeker Joachim Schouteten onderzocht wat een testpubliek van 97 Belgische jongeren vond van een insectenburger.

Toen de jongeren de burger proefden zonder enige informatie, werd de insectenburger een pak minder lekker beoordeeld dan een vleeshamburger. In de test moesten ze ook aangeven hoe ze zich voelden bij het eten van de insectenburger. Daarbij kwamen angst en wantrouwen naar voren als meest doorslaggevende emotie.

Ze vonden de burger ook te droog in vergelijking met een hamburger van vlees. “Naast smaak zijn eigenschappen als textuur, sappigheid en mondgevoel ook van zeer groot belang in de waardering van een bepaald vleesproduct”, aldus Schouteten. “Dit wordt een steeds belangrijker aandachtspunt voor producenten.

De burger kreeg echter een betere score toen de jongeren geïnformeerd werden over wat ze precies aan het eten waren: een burger met 31 % meelwormen.
Bovendien kregen ze achtergrondinfo: de onderzoekers legden hen uit dat insecten en wormen een volwaardige bron van proteïnen zijn, dat ze een duurzame alternatieve voedingskeuze vormen en goedgekeurd zijn voor consumptie door de mens.

“We zagen dat het wantrouwen van de proefpersonen verminderde toen ze geïnformeerd werden. Producenten van insectenburgers vermelden dus best duidelijk wat hun burgers bevatten en wat de voordelen zijn van insecten eten”, aldus Schouteten. “Ons proefpubliek vond de insectenburger ook gezonder dan een hamburger met vlees. Dat opent mogelijkheden voor de marketing van voeding met insecten.”

Voor dit onderzoek ontwikkelde Schouteten het zogenaamde EmoSensory® Wiel, een beweegbaar rad waarop je voor elk product emoties kan aanduiden, maar ook bepaalde sensorische eigenschappen zoals nasmaak, sappigheid en kleur.