GENT – Wat enkele weken geleden begon als een initiatief om jongeren te sensibiliseren, draaide uit op een geslaagde actie in de strijd tegen corona. “Dat motiveert ons ook om de actie verder te zetten en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als student-onderneming te blijven opnemen”, zegt Seger Scheyving (22). Met zijn collega’s van Flâneur Clothing haalde hij meer dan duizend euro op voor de zorgsector.
Vlak na het ingaan van de verstrengde maatregelen, kwamen de student-ondernemers van Flâneur Clothing met een ‘Blijf in uw Kot’-collectie op de proppen. Dit initiatief kwam er na vele signalen op sociale media dat jongeren het niet altijd even nauw namen met de ‘social distancing’. De winst van de T-shirts gaat naar het Daniël De Coninck fonds, die zorgcentra met dringende financiële noden van de vrijgekomen middelen voorziet. Momenteel staat de teller op 1043 euro, wat de in Gent verblijvende studenten Dries, Seger en Tobias nu inspireert om de actie voort te zetten.
Maatschappelijke impact
Medeoprichter Seger Scheyving legt uit: “We lanceerden dit initiatief vanuit de motivatie om ons steentje bij te dragen aan de collectieve strijd die momenteel gevoerd wordt tegen de pandemie, ook al zijn we slechts een student-onderneming met beperkte omvang. Het initiatief bleek echter een schot in de roos, en ook op de oproep aan onze generatiegenoten om de handen uit de mouwen te steken als vrijwilliger werd positief gereageerd. Het was en is fantastisch om te zien hoe mensen foto’s delen terwijl ze boodschappen aan het doen waren voor anderen met onze T-shirt. De maatschappelijk impact die we zo hebben gehad is voor ons van minstens evenveel waarde als het bedrag dat we opgehaald hebben, en dat motiveert ons om de actie verder te zetten.”
Gratis mondmasker
Naast de ‘Blijf in uw Kot’-shirts, zijn er nu ook gelijkaardige stuks te verkrijgen met de ludiekere tekst ‘Livin’ la Vida Lockdown’. Ook de winst van deze T-shirt zal integraal naar het Daniël De Coninck fonds gaan, opgericht door de Koning Boudewijnstichting. Daarbij komt ook dat klanten vanaf deze week een gratis ‘fashionable’ mondmasker zullen krijgen bij elke bestelling.
“Misschien zullen sommigen denken: ‘Ik heb het nu wel gezien met al die corona-initiatieven’, maar de afgelopen weken is in de media nog maar eens gebleken hoe bekende en minder bekende figuren vaak een loopje nemen met de maatregelen, terwijl dit net het punt is dat we moeten volhouden voor elkaar”, stelt Scheyving.
Onder andere Christian Jansen, kandidaat uit VIER-programma ‘De Mol’, outte zich via TikTok en Instagram als fan van het initiatief.