Gents marktonderzoekbureau InSites Consulting breekt internationaal door

FDS-SC-JOERI-VDB-INSITES-CONSULTING-0002Het marktonderzoekbureau InSites Consulting is één van de parels aan de kroon van de Oost-Vlaamse ondernemingswereld en bewijst dat ondernemingsgeest, creativiteit en geloof in jong talent ondernemingen ver kunnen brengen. Mede-oprichter Joeri Van den Bergh wijst erop dat InSites  één van de eerste bedrijven in Europa was die volop de kracht van internet juist konden inschatten en aanvoelden dat het een massamedium zou worden dat uiterst geschikt is voor grootschalig marktonderzoek.

Joeri Van den Bergh leerde zijn kompanen Tim Duhamel, Kristof De Wulf en Niels Schillewaert kennen in hun eerste job als academische onderzoekers op de Gentse Vlerick Business School. In 1997 kwamen ze op het idee om met het destijds nog underground wereldwijde web een nieuwe manier van marktonderzoek uit voeren, enkel via het internet. Van een bureau dat zich in de beginjaren vooral bezighield met het optimaliseren van de internetaanwezigheid van bedrijven, groeiden ze uit tot een van de top 3 marktonderzoeksbureaus in België en een van de top 10 meest innovatieve bureaus in de wereld. Het bureau werkt internationaal in meer dan 100 landen voor de top 50 globale bedrijven.

Van den Bergh en zijn vennoten ontwikkelden hun bedrijf dichtbij de internationale talentpool van de Vlerick school en geloven dat het investeren in jonge ambitieuze mensen en in het continu vernieuwen van hun service aanbod aan de basis liggen van hun succes vandaag. InSites Consulting  draait een omzet van om en bij de 20 miljoen euro, en geeft werk aan 130 mensen. Het marktonderzoekbureau heeft kantoren in 6 landen (in België in Wondelgem en daarnaast in Rotterdam, London, New York, Timisoara en Sydney) en is een van de actiefste marktonderzoeksbedrijven in social media en in internationale vakverenigingen als ESOMAR en ARF.

Joeri Van den Bergh schreef vanuit de ervaringen die zijn bureau opdeed bij het werken voor grote merken en op basis van diverse marktonderzoeken bij jongeren het  marketingboek How Cool Brands Stay Hot, waarvan meer dan 25.000 exemplaren  zijn verkocht. Hij kreeg er ook twee internationale   marketingboeke awards voor.

“Onze uitvalsbasis in Wondelgem”, zegt hij, “heeft naast het aantrekken van internationale businessstudenten  ook als voordeel dat het snelle en fileloze verplaatsingen naar de kantoren in Rotterdam en (via Lille) London mogelijk maakt.”

Voor InSites Consulting is het belangrijk de vinger aan de pols van het bedrijfsleven te houden. “Ook de KMO is – gelukkig – aan het professionaliseren”, zegt Van den Bergh “en we voelen ons niet te groot om onze knowhow en ervaring ook ter beschikking te stellen van kleine en middelgrote bedrijven. InSites werkt onder andere voor Torfs, JBC en Vandevelde.  Oost-Vlaanderen is een ondernemende provincie en daarom willen we graag de vinger aan de pols houden van wat hier leeft. De nieuwsbrief www.madeinoostvlaanderen.be lijkt ons daarvoor uiterst geschikt.”