Met de overname krijgt GMH alle aandelen van o2o. De financiële details blijven vertrouwelijk. De overname moet een hefboom zijn om de Europese ambitie van o2o waar te maken. “In eerste instantie blijven we onze eigen markt ondersteunen”, zegt Caroline Van Even, Chief Commercial Officer bij o2o. “De ambitie is wel om in Europa land per land te gaan kijken wat mogelijk is. We willen een Europese leasingspeler worden. Hoe dit er in de praktijk zal uitzien, is nog niet duidelijk.”
Budgetneutraal
o2o heeft zich gevestigd als aanbieder van fietsleasing voor Belgische organisaties met minstens vijf werknemers. De leasing wordt aangeboden aan de werknemer als extralegaal voordeel. “Op deze manier is het voor iedereen betaalbaar. Voor de werkgever is onze fietsleasingdienst budgetneutraal. We werken met een administratieve opstartkost van 100 euro, de rest van het bedrag (ver)rekent de werkgever door (ofwel ‘verrekent’ ofwel ‘rekent door’) in het brutoloon van de werknemer. Voor de werknemer is dit een extralegaal voordeel en dus fiscaal interessant”, legt Caroline uit.
“Dit voordeel is een troef in de alomtegenwoordige war for talent”, vervolgt ze. “We merken dat werknemers hun CO²-uitstoot laag willen houden, maar hiervoor geen fortuinen willen uitgeven. Ook kunnen ze kiezen welke fiets ze willen leasen: of dit nu een koersfiets, speedpedelec of stadsfiets is. De werknemer kan hiervoor bij eender welke handelaar terecht. Wij kopen de fiets en verhuren die voor een periode van drie jaar.”
Met inmiddels 45 medewerkers zijn onder andere TotalEnergies, NMBS en Proximus klant bij o2o. De teller staat op meer dan 1.000 bedrijven sinds ze in 2016 zijn opgestart.
Legale kader
Momenteel maken voornamelijk privébedrijven gebruik van een fietsleasedienst als o2o. “In de openbare sector werkt men meestal nog met een 13de maand als voordeel. Dit legale kader moet eerst veranderen voor ook zij van onze dienst gebruik kunnen maken. Het zijn vooral de grotere bedrijven die op de kar zijn gesprongen.”
GMH genereerde vorig jaar een omzet van ongeveer 140 miljoen euro. Met hun dochterondernemingen Company Bike, mein-dienstrad.de en nu ook o2o, verwacht GMH opnieuw een aanzienlijke groei voor 2023. GMH is in handen van Rivean Capital en Deutsche Private Equity.