Het nieuwe jaar is bijna vijftig dagen oud en het woord disruptie valt, zoals door alle trendwatchers was voorspeld, steeds vaker te horen en te lezen. Van de terugkeer van het vertrouwen dat zo broodnodig was om de Europese economie opnieuw aan te zwengelen, is geen sprake. Wel integendeel, we zien para’s op straat want de terreurdreiging blijft hoog, we weten niet of Griekenland nu al dan niet in de eurozone zal blijven en we weten nog veel minder welke gevolgen een eventuele Grexit voor de Europese conomie zal hebben, laat staan dat we enig zicht hebben op de mogelijke gevolgen van wat er in Italië en Spanje kan gebeuren. Wat wel vast staat is dat er geen zekerheden meer bestaan – dat heeft Swissleaks deze week nog bewezen -, dat de Europese economie ondanks de miljardeninjectie van de Europese centrale bank van eind januari naar adem blijft happen en dat de bedrijven meer dan ooit verplicht zijn om hun eigen boontjes te doppen.
“En daarvoor moeten ze innovatief zijn”, zegt Bram Eylenbosch van het Gentse communicatiebureau De Blauwe Peer. “Innovatie is het nieuwe mantra in de bedrijfswereld. Dat is niet onterecht, maar volgens ons verdient de term creativiteit even veel aandacht. Jammer genoeg blijft de algemene consensus nog altijd dat die creativiteit een soort vijfde wiel aan de wagen is, iets voor “na de uren”, waarvan toch nooit kan worden berekend of ze nu al dan niet iets oplevert. Maar wij kunnen met harde cijfers bewijzen dat creativiteit loont en geld oplevert. We organiseren dit jaar een aantal bijeenkomsten waarin we dat duidelijk zullen maken.”
Om aandacht te trekken voor die bijeenkomsten, die zich naar het zeggen van Eylenbosch onderscheiden van andere seminars door het intieme karakter en door het feit dat ondernemers echt in hun interne keuken laten lijken, lanceerde de Blauwe Peer op 12 februari 2015 de site Return on Creativity. “Er is een inspanning nodig om ervoor te zorgen dat de term “creativiteit” niet langer een muurbloempje is, maar weer de ster van de dansvloer wordt. Creativiteit verdient dat, want ze is hét middel bij uitstek om bedrijven en organisaties door de huidige onzekere tijden te loodsen en de economische toekomst te vrijwaren. Met de nieuwe website, een community daarrond en enkele “interne keukenbijeenkomsten” willen we daar een bijdrage toe leveren.”