Het Gentse EyeSee slaagde er vorige week in de eerste prijs binnen te halen op de Global Innovator Mobile wedstrijd in New York. De start-up, die begin 2012 werd opgericht in Gent door Olivier Tilleuil en Joris De Bruyne, hoopt zo zijn vat op de Amerikaanse markt te vergroten en extra kapitaal op te halen. Het bedrijf specialiseert zich in het testen van reclamecampagnes door oogbewegingen en gezichtsuitdrukkingen van de testpersoon te volgen via de eigen webcam. De oplossing die EyeSee aan klanten aanreikt, is naar eigen zeggen drie keer goedkoper en sneller dan bestaande systemen die gebruik maken van specifieke hardware en centrale locatietesten. Na het desktopproduct werkt EyeSee momenteel volop aan een mobiele versie van hun software.
De wedstrijd, die plaatsvond in de Rockefeller Center in centrum Manhattan, werd
bijgewoond door een aantal grote investeerders, die samen een aandelenportefeuille van
zo’n 2 miljard bezitten. De overwinning is een mooie kans voor EyeSee om nieuw kapitaal
aan te boren en bovendien een bevestiging van het succesvolle parcours dat EyeSee de
voorbije twee jaar heeft afgelegd. Na de lancering in België opende het bedrijf één jaar
later een filiaal in New York, om de vraag vanuit de Amerikaanse markt op te vangen.
“Ondertussen werken we voor enkele van de grootste warenhuizen, FMCG en healthcare
bedrijven zoals Lidl, Nestle en GsK”, legt Olivier Tilleuil uit.
Met zijn nieuwe mobiele tak speelt EyeSee perfect in op de groeiende mobiele markt.
Zowel retailers als andere bedrijven richten hun promotiecampagnes steeds meer op
deze markt. Het ontwikkelen van mobiele applicaties en het lanceren van speciale
mobiele websites blijft een exponentieel groeien. Recent toonde onderzoek nog aan
dat meer dan de helft van internetaankopen via smartphones gebeurt. Deze nieuwe
markt is de perfecte speelvijver voor een groeiend bedrijf als EyeSee, dat zich dus ook bij het kransje succesvolle Belgische technologieondernemingen in de Verenigde Staten schaart. ie