Vrouw 2×3

Gentenaren ontwikkelen AI voor onder de kerstboom

DRONGEN - De webwinkel Makeyour.com maakte een aantal jaar geleden naam met gepersonaliseerde ginflessen. Dit jaar willen de Gentse AI-ondernemers uw kerstboom veroveren met veelbelovende gezichtsherkenningstechnologie.

In de toekomst kan geen enkel bedrijf nog om AI heen. Dat zegt althans Wout Steenacker (30), die samen met Sabatino Masala en Michel Cobbaert aan de wieg stond van Makeyour.com. “Toepassingen als gezichtsherkenningstechnologie lijken voor velen nog een spel, maar eigenlijk is het marktpotentieel van deze technologie enorm.”

Dit jaar werd de online tool Dall-e toegankelijk voor het grote publiek, een programma dat beelden creëert vanuit tekstuele beschrijvingen. “Voor de ontwikkeling van ons product gebruiken we Stable Diffusion, de grote concurrent van Dall-e”, vertelt Steenacker. “We voegen zelf gezichtsherkenningstechnologie en andere upgrades toe. Zo komen we tot AI-software waarmee je een gepersonaliseerde geschenken kan maken. Het gaat dan om kaarsen, kaders, flesjes met telkens een origineel portret.”

Privacy

Een softwareprogramma dat persoonlijke foto’s bewerkt, het is niet zonder gevaar. Ook Wout Steenacker erkent de risico’s. “Onze belangrijkste concurrent draait een miljoen euro omzet per dag, maar de informatie die ze verwerken wordt te grabbel gegooid. Dat kan niet de bedoeling zijn. De foto’s die mensen uploaden op ons platform krijgen we nooit zelf te zien.”

De jaaromzet van Makeyour.com, dat voorlopig maar drie vaste medewerkers telt, ligt rond de 2 miljoen euro. “Het tempo in onze sector ligt enorm hoog, maar gelukkig waren we met ons product op tijd voor de kerstperiode.”