GENT – Maandag 3 december werd in de Ghelamco Arena het boek ‘De Gantiose’ van Raoul De Groote voorgesteld. Aanwezig waren communicatiedirecteur Patrick Lips, teammanager Gunther Schepens en oud-spelers Gilbert De Groote, Willy Quipo en Leon Mokuna. Het boek, met 101 sterke verhalen over de Gentse ploeg, werd gemaakt in samenwerking met uitgeverij Lannoo.
“Er bestaan al veel boeken over de Gentse Buffalo’s, toch biedt ‘De Gantiose’ een unieke, vernieuwende kijk op KAA Gent”, vertelt schrijver Raoul De Groote. “Het boek bevat zowel ruimte voor grote foto’s als voor tekst en bestaat uit een mengeling van korte en langere verhalen. Een aantal onderbelichte figuren worden in de kijker gezet en niet-eerder vertelde anekdotes bovengehaald. Voor de bekende verhalen, die natuurlijk ook niet mochten ontbreken, ben ik op zoek gegaan naar een originele invalshoek.”
Directeur Communicatie Patrick Lips: “Het is een fantastisch boek met de meest uiteenlopende anekdotes. Heel boeiend, eerlijk en warm geschreven. Het is geen geschiedkundig boek maar op het einde heb je wel een goed idee van wat KAA Gent is, wat de club is en wat ons DNA is.”
Oude rot in het vak
Gentenaar in hart en nieren Raoul De Groote heeft 20 jaar ervaring in de geschreven pers. Zo schreef hij jarenlang voor Voetbalmagazine. Sport is dan ook zijn specialiteit. Sinds enkele jaren werkt hij als freelancer voor verschillende bladen zoals Bahamontes, Soigneur, Varen, Staantribune, Etappe en enkele medische vakbladen. Daarnaast verzorgt hij ook nog de eindredactie voor de regiopagina’s van Het Nieuwsblad.
Niet zijn eerste boek
Met ‘De Gantiose’ is De Groote niet aan zijn proefstuk toe. Hij schreef voor uitgeverij Lannoo eerder al een boek over Parijs-Roubaix en als ghostwriter voor Borgerhoff & Lamberigts de biografieën van Kevin De Bruyne en Marc Degryse. Ook voor het boek ’11 over 11′, waarin elf mensen een verhaal vertelden over de Rode Duivels, schreef hij een stuk over Radja Nainggolan.
Het verhaal van je bedrijf
De Groote heeft nog een grote droom: “Ik wil boeken als Parijs-Roubaix en De Gantoise nu ook graag in kleiner formaat voor (familie)bedrijven maken: de geschiedenis van de zaak in korte en langere verhalen waarin de inhoud centraal staat, maar die door de anekdotes wel aangenaam weglezen. Dit kan een origineel visitekaartje zijn voor zo’n bedrijf. Een boek waarin je op een bevattelijke manier veel informatie kwijt kan en waarmee je een positieve uitstraling creëert. Ik ben er namelijk zeker van dat er in bedrijven ook anekdotes bestaan en geschiedenis is die verteld kan worden.”
Wie interesse heeft kan contact opnemen met Raoul via www.raouldegroote.com