De vijf winnaars van Stickify, de allereerste Belgische wedstrijd voor artistieke muurstickers, zijn bekend gemaakt door initiatiefnemer Philippe Vandeven van het Gentse Lou & Friends. Het concept brengt twee nieuwe trends samen: de interieurstickers (kwalitatieve zelfklevende decoratie) en een nieuwe vorm van street art, namelijk sticker art. De vijf laureaten krijgen hun eigen ontwerp gratis in muurstickervorm toegestuurd in de gewenste afmeting.
Initiatiefnemer en Gentenaar Philippe Vandeven wou met deze wedstrijd mensen aansporen om te creëren: “Je gaat op kot, je huurt je eerste appartement of je wil je eigen slaapkamer gewoon gezelliger maken en een eigen stempel geven. Mits je over enige creativiteit en artistiek talent beschikt, kan je dit op een eenvoudige en best betaalbare manier doen via een muursticker.” Vandeven was zelf één van de Belgische pioniers, die met zijn bedrijf en merk Lou & Friends een aantal jaren geleden homestickers in verschillende formaten op de markt bracht. Over de jaren heen kreeg hij regelmatig de vraag van particulieren om hun eigen tekeningen of ontwerpen in de vorm van muurstickers te produceren.
Tot de vijf laureaten behoort de 21-jarige Charlotte De Naeyer, eerste master Handelsingenieur aan de UGent: “Ik nam een paar maanden geleden deel aan de wedstrijd nadat ik er iets had van gelezen in een magazine. Ik was toen net bezig met mijn nieuwe kotje in te richten en deze wedstrijd leek mij een leuke kans.” Daarnaast ook de Gentse grafisch vormgeefster Lies Van Assche (zie afbeelding Holy Guacamole): “Ik hoorde van deze wedstrijd via een vriendin en had meteen een aantal leuke ideeën om in te zenden”. Verder behoren ook de 39-jarige Nathalie De Bock uit Hamme, met een eigen interieurlabel voor kinderen en baby’s onder de naam Studioloco, de 29-jarige industrieel productontwerpster Ruth Decorte uit Roeselare en de 25-jarige architect Robbe Theunis uit Mortsel tot de laureaten.
In de jury werd Philippe Vandeven bijgestaan door designblogster Laurence Windels van wdistrict.be. Philippe Vandeven gelooft steevast in het principe van gedeelde winsten tussen bedenker en producent en wil jongeren ook aanwakkeren om hun ondernemerszin en creatief talent te ontwikkelen. Daarom worden de 5 muurstickers een jaar lang door Lou & Friends gecommercialiseerd en delen de vijf laureaten in de winst.