Gentenaar lanceert online boerenmarkt

AAEAAQAAAAAAAASzAAAAJDNhZjljNWYyLTFkNmUtNDNjZS04YWJhLTc0ZGE4MGYxN2U1ZgDe Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om minimaal 400 gram groenten en fruit per dag te eten. Uit een onderzoek in negen Europese landen blijkt dat slechts één kind op vier dagelijks voldoende groente en fruit eet.

Efarmz, de nieuwe Vlaamse online boerenmarkt,  wil daarom de band tussen de consument en de boer herstellen. Vroeger kochten veel mensen hun groenten, fruit en vlees op de boerenmarkt in de buurt. Efarmz lanceerde op 26 augustus  een online boerenmarkt in Vlaanderen. “Wanneer je een product koopt, zie je ook van waar en van wie het komt”, zegt Gentenaar Rob Stockman (foto) die verantwoordelijk is voor Efarmz en daarnaast ook onder meer instaat voor de verkoop bij Omegabaars, de ecologische viskwekerij  uit Kruishoutem

Efarmz staat voor 100 % Belgisch en 100 % biologisch. In Wallonië en Brussel bestaat de online markt al sinds 2013 en is het een groot succes. Het magazijn van Efarmz is gevestigd in Anderlecht, maar er is ook een hub in Gent. Er zijn naast Omegabaars al een aantal Oost-Vlaamse bedrijven aangesloten bij Efarmz, zoals De Zwaluw uit Lovendegem en Berloumi uit Berlare. “En we zijn nu volop bezig met het toevoegen van verschillende producten die ons worden geleverd door Vlaamse boeren.”

Efarmz deed trouwens ook een test die aangeeft hoe ver kinderen tegenwoordig eigenlijk staan van wat ze eten. Kinderen mochten proeven, kijken en ruiken aan 12 verschillende groenten. Telkens werd gevraagd om die te benoemen. De tien kinderen zijn willekeurig gekozen via een oproep op Facebook. De gemiddelde leeftijd is 8 jaar.

De resultaten zijn opmerkelijk. Rob Stockman van Efarmz: De meeste kinderen herkenden de witloof niet. De aubergine, de venkel en de knolselder waren voor bijna alle kinderen een vreemde groente en niemand kende het verschil tussen look en ui. Verschillende kinderen dachten ook dat hesp van de kip afkomstig was. We waren zelf geschrokken van de resultaten. Met Efarmz spelen we niet alleen in op de vraag van consumenten die weer meer voeling willen hebben met de producten die ze kopen, maar hopen we ook de kinderen weer dichter bij de land- en tuinbouw te betrekken en hen zo aan te zetten om meer groenten en fruit te eten.”