In het ‘Plan Stedelijke Logistiek’ stelt de Stad een duidelijke ambitie tegen 2030: een stadslogistiek die binnen de R40 zoveel mogelijk uitstootvrij is. Omdat de ene logistieke stroom de andere niet is, wordt het plan gefaseerd ingevoerd. Er wordt rekening gehouden met verschillende factoren, waaronder het type voertuig en de logistieke stroom. Zo verloopt bouwlogistiek met veel zwaardere voertuigen dan pakjeslevering.
Het doel van het plan is om de verkeersveiligheid en leefkwaliteit te verhogen, de bereikbaarheid te garanderen en het economisch weefsel te versterken. De stad rekende uit dat er per week zo’n 7.000 ton goederen de R40 worden binnengebracht via 40.000 ritten van bestel- en vrachtwagens, bouwlogistiek niet meegerekend. Dagelijks worden 10.000 tot 20.000 pakjes geleverd in de binnenstad.
De aanpak focust niet alleen op duurzame voertuigen, maar ook op het verminderen van goederenstromen via bundeling. Andere focuspunten zijn een betere belevering naar handelaars, ruimte voor logistiek en een meer uitgewerkte minder hinder-aanpak bij werken.
Verschillende fasen