GENT – DFDS Mercatordock-terminal in Gent is een steeds belangrijker knooppunt voor vervoer tussen Turkije / Zuid-Europa en Scandinavië, met rechtstreekse spoorverbindingen tussen de DFDS veerbootroutes. Vanaf 11 maart 2019 arriveren treinen met trailers en containers van klanten in heel Spanje, Zuid-Frankrijk, Italië en Turkije op de DFDS-terminal in Gent voor zeevervoer naar Zweden. In Barcelona, Le Boulou, Lyon en Triëst worden de trailers overgezet tussen weg en spoor of, in het laatste geval, ook schip en spoor.
“Op al deze locaties kunnen zowel bestaande als nieuwe klanten trailers en containers die voor Scandinavië zijn bestemd, overzetten op spoorwagons. Het railtransport eindigt in de DFDS Terminal in Gent, waar de trailers direct worden overgebracht op onze vrachtferry voor zeevervoer naar Göteborg – en dus naar de markten van onze klanten in Zweden, Noorwegen en Finland”, zegt Sam de Wilde, Managing Director van DFDS Ferry Division in Gent. “Dit verbindt uiteraard ook onze Scandinavische klanten met hun markten in de Middellandse Zee, met een hoge frequentie van 8 veerboten per week.”
Niet-liftbare aanhangwagens
“Voor de verbinding tussen Triëst en Gent hebben we een liftsysteem aangeschaft waarmee we elk type aanhangwagen op de treinen kunnen tillen, inclusief de zogenaamde ‘niet-liftbare aanhangwagens’. Dit maakt het voor onze klanten eenvoudiger, aangezien ze geen specifieke aanhangwagen moeten gebruiken om van de spoorverbindingen te kunnen profiteren”, zegt Nicola Lelli, hoofd van Intermodal DFDS.