Het Salon en Markee, respectievelijk een contentbureau en een reclamebureau uit Gent, zijn gefuseerd tot The Fat Lady, een nieuw soort communicatiebureau, dat zich het eerste hybride communicatiebureau noemt.
“The Fat Lady is een antwoord op de dilemma’s waar communicatieverantwoordelijken mee geconfronteerd worden, namelijk dat het steeds moeilijker wordt om mensen te bereiken”, legt strateeg en CEO Koen Denolf uit. “Het bereik van klassieke media kalft af en tegelijk zappen mensen steeds meer weg bij reclame of spoelen ze die door. De meeste communicatie schiet tegenwoordig haar doel voorbij omdat ze alleen uitgaat van usp’s die al lang “over datum” zijn en van algemene marketing- en communicatiedoelstellingen, maar niet van wat de consument echt bezig houdt.”
Denolf, die het bureau samen zal leiden met creatief directeur Frank Geerts, online manager Kim Van Vynckt en chief content officer Willem-Jan van Ekert, stipt aan dat de meeste advertising nog altijd denkt in dezelfde formats, terwijl de consument al 10 jaar verder zit en alles keurt en beoordeelt op social media.
“Reclame kan het zich niet meer permitteren om mensen te storen. Ze moet zodanig onderhoudend zijn dat mensen ze willen delen. Contentmarketing is een goed vertrekpunt om aanwezig te zijn op de verschillende kanalen, maar volstaat niet. Het merkverhaal en de bijhorende content moeten ook op creatieve manier overgebracht worden, doorheen alle kanalen. De klassieke reclamebureaus hebben niet de storytelling skills en hebben meestal onvoldoende online kennis, terwijl digitale bureaus over het algemeen weinig kaas hebben gegeten van content, tenzij vanuit een SEO-prespectief. De contentbureaus zijn dan weer te weinig thuis in advertisingtechnieken om contentcampagnes succesvol uit te rollen.”
De toekomst is volgens Denolf aan hybride bureaus die de inzichten hebben om customer centric te denken, de kunde om aantrekkelijke content te produceren en advertising skills om ze op creatieve manier via alle mogelijke media te brengen.