De kolenoverslag was de laatste jaren gedaald door onder meer de sluiting van steenkoolcentrales. Maar verschillende Europese landen, waaronder Nederland en Duitsland, willen tijdelijk nieuw leven blazen in hun steenkoolcentrales om elektriciteit op te wekken nu er minder gas uit Rusland naar West-Europa stroomt.
“Op onze Antwerp Bulk Terminal aan het Bevrijdingsdok is er een duidelijke hausse in de trafiek”, zegt Yves Bosteels, general manager Dry Bulk Division bij SEA-invest, aan Flows.
Ook op de Ghent Commodity Terminal (de voormalige Ghent Coal Terminal) is de tijdelijke revival van steenkool merkbaar. “Ook hier nemen de tonnages toe, ook al is maar een deel van deze trafiek voor centrales bestemd”, bevestigt Bosteels.
Vanaf 10 augustus zou de toestand er weel helemaal anders kunnen uitzien, schrijft het transportvakblad, want dan start er een importban op Russische steenkool. “Onze klanten zullen op zoek moeten gaan naar alternatieven voor hun Russische import. De impact ervan plaatst ons voor grote vraagtekens”, aldus Bosteels.