https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2023_04_26_8f127505-1a43-4a76-83db-24742c018f66 Foto dvp

Gabriëls bouwt energiestation langs N42 in Zottegem

ZOTTEGEM - Langs de N42 in Grotenberge werd donderdag een zogenaamd full energy station van energieleverancier Gabriëls in gebruik genomen. Je vindt er klassieke brandstoffen, CNG en ook geavanceerde elektrische laadpalen waarmee je je wagen in amper 20 minuten tijd vol kan laden.

Gabriëls wil tegen 2026 in totaal 30 full energy stations in gebruik nemen. Als locatie kiest het daarbij niet voor autosnelwegen, maar telkens voor plaatsen waar mensen wonen en werken. Het exemplaar in Zottegem is de eerste in de streek en is mede te danken aan de plannen die de stad Zottegem had met Solva om een tankstation te bouwen waar je ook CNG (Compressed natural gas of gecomprimeerd aardgas) kan tanken. Gezien het huidige (economische) klimaat is CNG wellicht niet de brandstof van de toekomst, maar het aanbieden ervan was een verkoopsvoorwaarde van de stad Zottegem bij de grond die aan Gabriëls werd verkocht voor het full energy station. De installatie die ervoor nodig was, kan later eventueel omgebouwd worden.

“Het station in Zottegem beschikt over vier watergekoelde DC-laadpalen van 300 kW met elk 2 connectoren. Aan elke paal kunnen dus twee auto’s tegelijk laden, goed voor 8 fast charging laadpunten”, zegt Ignace Gabriëls, bedrijfsleider van Gabriëls tankstations. “Als de vraag toeneemt kan de capaciteit verder worden uitgebreid. Afhankelijk van de laadsnelheid van de wagen varieert de oplaadtijd van 15 tot 20 minuten. Voor elektrisch laden betaal je ongeveer 0,59 euro (incl. btw) per kWh of ongeveer 25 euro voor een volle laadbeurt.”

“Het is voor ons een bewuste strategie om klanten die elektrisch rijden hun wagen snel te laten opladen tegen betaalbare prijzen. Onze stations liggen niet langs de snelweg, maar wel op plaatsen waar mensen wonen en werken. Het station van Zottegem langs de N42 is daar een goed voorbeeld van. Omdat we ook investeren in zonnepanelen op de luifels kunnen we de kosten voor laden extra onder controle houden. En hernieuwbare energie is natuurlijk altijd beter voor het milieu”, aldus Ignace Gabriëls, die nog meegeeft dat dit project medegefinancierd werd door de Europese Unie in het kader van de Next generation EU relancemiddelen.