Met 300 bedrijven die samen goed zijn voor 60.000 jobs is de Gentse haven één van de belangrijkste motoren van de Oost-Vlaamse economie. Om de slagkracht ervan nog te versterken, heeft het Havenbedrijf sterk ingezet op een steeds meer doorgedreven samenwerking met haven van Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen), omdat de havens gelegen zijn aan het kanaal Gent-Terneuzen.
De samenwerking krijgt onder meer gestalte in scheepvaartbegeleiding op het kanaal, in het op elkaar afstemmen van de planning in het sluizencomplex in Terneuzen waar de schepen richting Gent moeten doorvaren en in het realiseren van één haveninformatiesysteem voor beide havenbesturen. “Dat is immers heel wat efficiënter voor schepen, scheepsagenten en de bedrijven” zegt communicatiemanager Johan Bresseleers.
Om de samenwerking nog te versterken werken de havenbesturen van Gent en Zeeland Seaports nu aan een strategisch plan, waarbij ze zelfs een fusie niet uitsluiten. Ze brachten deze weel alvast een werkbezoek aan Kopenhagen, waarvan de haven in 2001 een fusie aanging met die van het Zweedse Malmö tot “Copenhagen Malmö Port”. Sindsdien steeg de gezamenlijke omzet met 70%. “Met een fusie zouden we de kanaalzone Gent-Terneuzen op de wereldaart kunnen zetten”, verklaarde havenschepen Mathias De Clercq. En Daan Schalck liet optekenen dat door een grensoverschrijdende fusie de haven de zevende grootste van Europa zou worden, iets wat het imago van de haven en de bedrijven die er actief zijn alleen maar kan versterken. Volgens de krant De Tijd zou ook Zeeland Seaport vragende partij zijn voor een fusie.