Vorige week organiseerde de Gentse startup Forcit, die zich onder meer specialiseert in het bijstaan van grote bedrijven met hun digitale transformatie, een informatieavond waarin het bedrijf op een rijtje zette wat startups grote bedrijven eigenlijk concreet kunnen bijbrengen. Ook de voordelen van een samenwerking tussen startups en gevestigde bedrijven kwamen aan bod.
Henri Jacobs(foto), de oprichter van Forcit, legde uit hoe Forcit werkt en waarom zijn bedrijfje het ecosysteem Techventures heeft opgezet. “Het grote voordeel van startups”, zo zegt hij, “is dat ze bestaan uit jonge mensen, die echt voeling hebben met de digitale wereld en dus de wat oudere beslissingnemers bij traditione bedrijven als het ware in een digitaal bad kunnen onderdompelen.”
Dado Van Peteghem, mede-oprichter van Duval Union Consulting had hij het over het feit dat de architectuur van bedrijven moet veranderen en dat je zowel moet gokken op outside-in als inside-out innovatie. “Bedrijven moeten ervoor zorgen dat zij zich niet alleen focussen op het moederschip, ze moeten ook speedboten oprichten of overnemen die het kielzog maken waarin het moederschip kan varen.”
Bruno D’Hulster, partner bij Grant Thornton, getuigde over zijn ervaring rond de samenwerking tussen grote bedrijven en startups en Kim Ngân Tran, Innovation Catalyst bij Home For Innovation, een corporate startup binnen het ecosysteem van BNP Paribas Fortis, legde uit hoe die bank juist dankzij Home For Innovation toch disruptief en innovatief kan zijn.
“Home For Innovation werd opgericht om innovatietrajecten te kunnen faciliteren binnen de bankwereld. Een bank heeft een heel ingewikkelde structuur, wordt als saai beschouwd en al zeker niet als innovatief. Daarom richtten we een interne startup op om innovatie en creativiteit binnen de bank mogelijk te maken, door samen te werken met andere startups zoals Forcit.”
Tot slot lanceerde Forcit de “We Hack Your Company Challenge”. “We Hack Your Company is eigenlijk het perfecte voorbeeld van hoe een samenwerking tussen corporate en startup van goudwaarde kan zijn”, volgens Henri Jacobs. “Door de expertise van een corporate te combineren met de creativiteit en het ondernemerschap van een startup, combineren we met deze campagne zowel inside-out als outside-in.”
Meer informatie op http://www.wehackyourcompany.be