Het gebeurt niet elke dag dat een gereputeerd zakenmagazine als Forbes aandacht heeft voor een Oost-Vlaamse bedrijf. Het viel onlangs wel het Gentse trendbureau Trendwolves te beurt. Het Europese jongerentrendrapport dat Trendwolves eind 2014 publiceerde, werd namelijk door het Amerikaanse zakenblad onder de loep gelegd “omdat het belangrijke inzichten biedt in hoe de Europese consument zich in de toekomst zal gedragen.”
Volgens Forbes kunnen ondernemingen uit zowat alle sectoren, gaande van mode tot consumententechnologie er heel wat uit leren. “Natuurlijk doet het plezier om op die manier in de kijker te lopen”, zegt Maarten Leyts van Trendwolves. “Maar het bewijst vooral ook dat ons rapport wel degelijk wat te vertellen heeft.”
“Sommige trends, waarop we in het rapport wezen, zoals het belang dat jongeren hechten aan fun, zonder dat dit hun ondernemingsgeest schaadt, zie je de jongste maanden sterk vertaald worden in de startupcultuur waar iedereen zo hoog van opgeeft”, zegt Maarten Leyts nog.
Voorts kan natuurlijk ook niemand naast het feit kijken dat online voor de jongeren een tweede natuur geworden is en dat internet hun cultuur aanstuurt, maar het is voor ondernemingen belangrijk om te weten dat ze die kennis van het internet graag omzetten bij menselijke contacten. Vandaar dat grote namen uit de bedrijfswereld bijvoorbeeld steeds vaker een beroep doen op jongeren om hackathons te organiseren.