Foodnomads komt met maandelijkse verrassingsbox voor foodies

Foodnomads_jorien2Jorien Willems  voelt als dochter van zelfstandigen ook ondernemersbloed door haar aderen stromen. Van zodra ze haar bachelor in communicatiemanagement had behaald, broedde ze op mogelijkheden om een eigen zaak te starten. Sinds april dit jaar is ze intensief bezig met het uitwerken van het concept Foodnomads en nu is ze klaar om er de markt mee te veroveren. “Ik ben enorm gepassioneerd door lekker eten en als studente werkte ik jarenlang in de horeca”, zegt ze. “Ik ben ervan overtuigd dat consumenten bij ons, net zoals in het buitenland, veel belangstelling hebben om unieke, artisanale voedingsproducten te ontdekken, waarvan het niet vanzelfsprekend is dat je ze in de supermarkt vindt.”

Jorien Willems bedacht daarom een formule die erin bestaat om foodies elke maand een verrassingsbox te sturen met uitzonderlijke voedselproducten. “Iedere box begint met een verhaal. We kiezen iedere maand een thema dat de horizon van de consument zal verruimen. Daarvoor werk ik samen met verschillende leveranciers, die het misschien niet altijd gemakkelijk hebben om hun producten in de rekken van de supermarkten te krijgen en die via mijn distributiekanaal naambekendheid kunnen verwerven. Ik wil eigenlijk een zo groot mogelijke pool van leveranciers met een passie voor hun product vinden zodat het mogelijk is om elke maand een fantastische box samen te stellen.”

Foodnomads werkt met een abonnementenformule. “In eerste instantie mikken we op particulieren die zich willen laten verrassen door artisanale producten waarachter een verhaal zit”, zegt Jorien Willems. “Abonnees betalen voor een maandabonnement 24,95 euro. Je kan de box ook eenmalig bestellen voor 27,95 euro of als cadeau geven. De verzending is gratis en de producten in de box hebben samen een winkelwaarde van minimum 27 euro. De box kan je eenvoudig bestellen via de website www.foodnomads.be.”

De jonge onderneemster wil het concept ook aanbieden aan bedrijven. “Ondernemingen zoeken steeds meer naar originele manieren om hun klanten of hun medewerkers te bedanken en daar zijn onze boxen uitstekend voor geschikt.”

Voorlopig zijn de producten die ze gebruikt om de boxen samen te stellen – en daar zit voor alle duidelijkheid geen verse voeding bij, maar enkel producten die langer bewaren – allemaal opgeslagen in de vroegere magazijnen van de ouders van Jorien in Drongen. Van daaruit maakt ze deze klaar voor de abonnees om ze vervolgens met de post op te sturen.

“Maar daar stopt het niet”, zegt ze nog. “Via de website creëren we een meerwaarde met het online magazine. Hierop vertellen we onder meer de mooie verhalen achter de producten en delen we recepten. Foodnomads kan op die manier aan de basis liggen van een echte community die zowel voor de consument als voor ons en voor de leveranciers een winwinsituatie oplevert.”