Dit voorjaar is het precies 35 jaar geleden dat Jan Van Hulle (56) in de Molenstraat zijn zaak Florist Jan opende. “Van bij het begin gingen de zaken goed en hadden we een heel goede winkel”, blikt Jan terug.
“Doorheen de jaren is er natuurlijk wel heel wat veranderd. Zo verdwenen er veel collega’s en veranderde op sommige vlakken de manier van zaken doen. We zetten ook al vrij vroeg in op online shoppen. Klanten kunnen bij ons al 20 jaar via internet bloemen bestellen. Dankzij ons ruim assortiment en ons streven naar topservice zijn we erin geslaagd om van Florist Jan een succesverhaal te maken.”
Wegwerpcultuur verdwijnt
“Vandaag de dag keren we eigenlijk een beetje terug naar onze roots”, vertelt zoon Jan, die drie jaar in de zaak aan de slag is. “Mijn vader startte 35 jaar geleden met een eigenzinnige en originele werkwijze bij het draaien van boeketten. Hij oogstte daarmee al vlug succes. De laatste tijd keren we terug naar die aanpak.”
Volgens zoon Jan zorgt de tand des tijds ook voor een veranderend aankoopgedrag. “De wegwerpcultuur van weleer verdwijnt bij de aankoop van decoratiestukken. De mensen zijn op zoek naar kwalitatieve decoratie en accessoires, die lang tijd meegaan. Ook verruimden we doorheen de jaren ons aanbod. Zo kunnen mensen bij ons onder meer terecht voor de aankleding van hun zaak en kantoor.”