Outspot, opgericht in 2008 door de broers Stefan en Thomas Van Overbeke, is een Belgische pionier in de niche van flash sales. Dat is een online aanbod van producten en reizen aan tijdelijke kortingen. Op de flash deal site outspot.be worden dagelijks belevenissen of producten aangeboden aan een uitzonderlijke prijs. Handelaars bieden op de website onder meer dekbedden, ledspots, cameratassen, bloemen en toeristische uitstappen aan. Allemaal met korting.
Dagelijks stuurt Outspot de aanbiedingen van het moment via een volledig geautomatiseerd en intern ontwikkeld state-of-the-art technologieplatform naar zijn klantenbestand van om en bij de 10 miljoen leden. Outspot maakt hierbij gebruik van AI-gedreven online marketingtechnieken.
Europese ambitie
Dankzij een aantal overnames groeide het bedrijf uit tot een Europese speler die al actief is in 10 landen. Op korte termijn wil Outspot uitbreiden tot heel Europa en zijn marktleiderschap verder versterken. Naast de buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland gaat het om Spanje, Italië, Oostenrijk, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
In 2020 werd voor 23 miljoen euro verkocht via de website, waarvan ruim een derde in België. Die groei is deels te danken aan overnames, onder meer van Promocity in ons land en Onedayfly in Nederland.
De ideale partner
Stefan Van Overbeke, die de dagelijkse leiding opneemt van Outspot, en BNP Paribas Fortis Private Equity, de durfkapitaalpoot van de gelijknamige bank die sinds 2017 minderheidsaandeelhouder is, zagen in Integra de ideale partner om verder te werken aan de succesvolle internationale groei van het bedrijf.
“De komst van Integra laat ons toe verder in te zetten op internationalisering, zowel organisch als via overnames”, vertelt Stefan Van Overbeke, oprichter en zaakvoerder van Outspot. “Dankzij ons eigen intern ontwikkeld technologieplatform heeft Outspot een duurzaam competitief voordeel ten opzichte van sectorgenoten. Daarnaast ontwikkelden we een effectieve AI-methodologie waarmee we gepersonaliseerde productaanbiedingen naar onze klanten sturen.”
Johan Heirbrandt, partner bij Integra: “Met de investering in Outspot toont Integra zijn geloof in de groeimogelijkheden van e-commerce, en flash deals in het bijzonder. Outspot is actief in een sterk groeiende markt. De stijgende penetratiegraad van het internet stuwt mee de groei van e-commerce.”
“Al in 2017 geloofde BNP Paribas Fortis Private Equity sterk in het groeiverhaal dat door Stefan en Thomas geschreven werd”, vult Raf Moons, hoofd van BNP Paribas Fortis Private Equity, nog aan. “Deze herinvestering onderstreept onze rol als lange-termjn partner ter ondersteuning van de expansie van ondernemingen. We zijn overtuigd dat we samen met onze mede-investeerder Integra, klaar staan om met Outspot de volgende stappen op vlak van groei en internationalisering te zetten.”
Exit Thomas
In éénzelfde beweging verlaat één van de twee bezielers van het bedrijf, Thomas Van Overbeke, het aandeelhouderschap. Thomas was al even niet meer operationeel actief binnen het bedrijf.
De broers Van Overbeke en BNP Paribas Fortis Private Equity namen het fusie- en overnamehuis VDP onder de arm om hen te begeleiden in deze transactie.