Flanders Business Worldwide moet bedrijven internationaal helpen scoren

clairetillekaertsDe almaar voortschrijdende globalisering zadelt Vlaamse bedrijven op met steeds meer buitenlandse concurrentie. Tegelijk biedt de lage koers van de euro exportkansen. Maar ook om te scoren op buitenlandse markten is netwerken van het grootste belang. Flanders Investment & Trade (FIT) lanceert daarom samen met de stichting ViW en de ondernemersorganisaties Agoria, UNIZO Internationaal en Voka een nieuwe LinkedIn-groep “Flanders Business Worldwide”. In dit onlinenetwerk kunnen Vlaamse ondernemingen en Vlamingen in het buitenland hun ervaringen en contacten delen.

Uit de recentste Exportbarometer van FIT bleek dat een geschikte lokale partner vinden het belangrijkste knelpunt is bij het internationale ondernemen. Netwerken en nieuwe contacten leggen is dus een cruciaal onderdeel van zakendoen. Zoveel mogelijk contacten en kennis delen, ervaringen uitwisselen, leidt vaak tot goede zakencontracten op lange termijn.

‘Flanders Business Worldwide’ is een nieuw initiatief dat Vlaamse ondernemers nog meer van dienst wil zijn door hen zoveel mogelijk in contact te brengen met Vlamingen, wonend en werkend in het buitenland, en die bereid zijn persoonlijk zakenadvies en –ervaringen te delen. Dit online netwerk op LinkedIn is een vernieuwing van het vorige zakelijk netwerk “Club Diaspora” (opgericht in 2008 door FIT, ViW en Voka).

Dankzij de keuze voor een LinkedIn-groep kunnen de leden onderling nu snel en eenvoudig contact leggen. ViW heeft maandelijks contact met zo’n 15.000 Vlamingen in het buitenland. Ook het FIT-netwerk, met een vertegenwoordiging in ruim 100 steden wereldwijd, maakt deel uit van de groep. Bovendien telt LinkedIn een ledenaantal van 347 miljoen profielen. Zo is de kans groot dat nog meer Vlamingen verspreid in de wereld de weg vinden naar “Flanders Business Worldwide”.

Vlamingen in het buitenland die lid worden, kunnen in de LinkedIn groep de banden met Vlaanderen versterken, hun zakelijk netwerk en zakenkennis uitbreiden. Bovendien worden ze op de hoogte gebracht van netwerkevents in het kader van economische missies of zakelijke meetings georganiseerd door de partnerorganisaties in het buitenland.

Claire Tillekaerts, topvrouw van Flanders Investment and Trade verwoordt het als volgt: “We evolueren alsmaar meer naar een ‘genetwerkte’ samenleving. Daarin delen we volop kennis en ervaringen met zogeheten peers. ”Flanders Business Worldwide” is een nieuwe hulplijn voor de Vlaamse ondernemers om hun zakelijk netwerk en kennis van de lokale markt te vergroten. Ik doe ook een oproep aan alle Vlamingen die wonen en werken in het buitenland, met in het bijzonder in groeimarkten en opkomende markten, om lid te worden. Indien u geïnteresseerd bent om uw zakelijk netwerk wereldwijd uit te breiden en in het delen van uw zakenervaring over de lokale markt, sluit dan zeker aan bij “Flanders Business Worldwide”. Internationaal ondernemend Vlaanderen kan er alleen maar wel bij varen.