femke1

Femke Helon is ambassadrice van eerste Dag van de Vrouwelijke Ondernemer

Vandaag, 8 maart, vieren we voor de eerste keer de ‘Dag van de Vrouwelijke Ondernemer’, een initiatief van UNIZO, Markant vzw en Artemis op voorstel van Vlaams minister van Economie en Werk Hilde Crevits. Met dit initiatief zetten de organisatoren straffe vrouwelijke ondernemers in de kijker. Uit een recente bevraging blijkt dat er vooral nood is aan maatregelen om de combinatie werk-privé te verbeteren om vrouwelijk ondernemerschap verder te stimuleren. UNIZO pleit voor een ruimer en flexibeler aanbod aan kinderopvang, dat tegemoet komt aan de behoefte van ondernemers.

Vrouwelijk ondernemerschap zit al jaren in de lift. In 2020 waren er in België 384.537 vrouwelijke zelfstandigen actief. Ten opzichte van alle tewerkgestelde vrouwen in ons land is vandaag 9,5 % actief als onderneemster, in 2010 was dit 8,8%. Daarmee scoort België beter dan Duitsland en Frankrijk, maar minder goed dan Nederland.

Als we naar Vlaanderen kijken, meten we dat tussen 2015 en 2020 het aantal mannelijke zelfstandigen steeg met 15% (van 392.637 naar 453.709), en het aantal vrouwelijke onderneemsters met maar liefst 21% (van 199.063 naar 240.357).

Er is de voorbije jaren een duidelijke inhaalbeweging in de verhouding tussen zelfstandige mannen en vrouwen. In 1995 was de verdeling 72% mannen en 28% vrouwen. Het aandeel vrouwen gaat sindsdien in stijgende lijn en anno 2020 klokken we af op een verdeling van 65% mannen en 35% vrouwen. Maar het kan beter…

Dag van de Vrouwelijke Ondernemer

Om het vrouwelijk ondernemerschap kracht bij te zetten, lanceert Vlaams minister van Economie en Werk Hilde Crevits een Dag van de Vrouwelijke Ondernemer: ”Zien ondernemen, doet ondernemen. De Dag van de Vrouwelijke Ondernemer is een uitgelezen gelegenheid om rolmodellen in de kijker te zetten en nieuwe jonge talenten te inspireren en motiveren om zelf aan de slag te gaan. Vanaf nu zullen we daarom jaarlijks het kruim van het Vlaamse vrouwelijk ondernemerschap bijeen brengen hen letterlijk en figuurlijk een podium te geven.”

De zes ambassadrices van de Dag van de Vrouwelijke ondernemer zijn Femke Helon (3motion en winnaar Womed Award 2020),  Alexandra Vanhuyse (Snowball), Hakima Farihi (Kameo Jobs), Gudrun Hespel (The Fittest You/Boost/Re.Charge), Bouchra Al Mehraj (The Urban Woman) en Kim Vaessen (Climatrix).

 

Bevraging

Uit een recente enquête via CheckMarket bij 661 vrouwelijke ondernemers blijkt dat er heel wat acties en maatregelen mogelijk zijn om vrouwelijk ondernemerschap verder te stimuleren. Het uitkeren van dienstencheques voor naschoolse opvang in eigen huis scoort daarbij het hoogst (77%), gevolgd door het flexibeler maken van de openingsuren voor kinderopvang (75%) en het meer in de kijker zetten van vrouwelijke rolmodellen in de media (72%). Ook de nood aan begeleidingstrajecten en advies over de bedrijfsvoering wordt als een werkpunt aanzien (69%).

“Deze bevraging bevestigt het belang van vrouwelijke rolmodellen”, aldus Diane Devriendt, algemeen directeur Markant vzw.  “Om vrouwen in Vlaanderen en Brussel te inspireren zetten we daarom vandaag een aantal onderneemsters in de kijker. Zes sterke ambassadrices delen hun inspirerend verhaal. Morgen, 9 maart, reiken we de jaarlijkse WOMED Award uit, de award voor ‘Onderneemster van Jaar’ en ‘Belofte van het Jaar’. Een bekroning van vrouwelijk ondernemerstalent.”

Meer en flexibele kinderopvang

“Het gebrek aan maatregelen voor een goede combinatie tussen werk en privé is een nagel waar UNIZO al lang op klopt”, zegt gedelegeerd bestuurder Danny van Assche. “Er is duidelijk nood aan een betere work-life balance en meer mogelijkheden voor kinderopvang. Om mensen te “verleiden” tot de arbeidsmarkt is een goede, betaalbare en flexibele kinderopvang van groot belang.”

Gezien het feit dat vrouwen nog steeds veel meer zorgtaken op zich nemen dan mannen, zorgt het gebrek aan flexibele kinderopvang, die rechtstreeks inspeelt op de behoeften, ervoor dat er nog steeds minder vrouwen actief zijn op de arbeidsmarkt dan zou kunnen. Dat blijkt ook een grote drempel voor vrouwelijk ondernemerschap. Kinderopvang is niet alleen noodzakelijk tijdens de schooluren maar ook in het weekend en ’s avonds. Daarom pleit UNIZO voor voldoende, gespreide, flexibele en betaalbare kinderopvang.