GENT – Sideri ontwikkelt en produceert geneesmiddelen op basis van kruiden, zogenaamde fytotherapeutische geneesmiddelen. Met meer dan 10 producten in haar gamma ging de onderneming via crowdlending op zoek naar financiering om verder te groeien, onder meer door een salesmedewerker aan te nemen en te investeren in labomateriaal. De campagne van Sideri bij het crowdlendingplatform WinWinner klokte af op €83.000, ruim boven de oorspronkelijk beoogde €70.000.
Sideri is de onderneming van Ekrem Hajredinaj, een Kosovaarse huisarts die naar België kwam en hier de R&D-afdeling van een producent van fytotherapeutische geneesmiddelen leidde. Ekrem besliste vervolgens om zelf te ondernemen en fytotherapeutische geneesmiddelen op de markt te brengen met zijn bedrijf Sideri. Ondertussen biedt Sideri al meer dan 10 producten aan, allemaal voorzien van de nodige certificaten.
Geen chemische bestanddelen
“Fytotherapie betekent het behandelen van aandoeningen met natuurlijke middelen op basis van kruiden”, legt Hajredinaj uit. “Deze vorm van geneeskunde gaat terug naar de roots van de geneesmiddelen en bewijst al eeuwenlang haar effectiviteit. Anders dan moderne geneesmiddelen bevatten fytotherapeutische geneesmiddelen geen chemische bestanddelen.”
Nood aan financiering
Als nieuwkomer in België en met zijn voornamelijk medische ervaring was het niet evident voor Ekrem om te ondernemen. Daarom wordt hij op vlak van marketing en financiën begeleid door Bart Decru, die hij leerde kennen via microStart. Dat is een organisatie die vrij beperkte leningen toekent aan startende ondernemingen.
Bart stelde echter vast dat er nood was aan een meer omvangrijke financiering om de groei verder te zetten: “Sideri had een salesprofessional nodig om de omzet te doen toenemen. Maar om de kosten van deze medewerker tegemoet te komen en om enkele investeringen te doen kwamen we tot de vaststelling dat er nood was aan extra financiële middelen”, aldus Decru.
WinWinner
Bij de zoektocht naar financiering kwam Sideri bij WinWinner terecht: “We hadden nooit gedacht aan winwinleningen voor de financiering, maar via microStart leerden we WinWinner kennen”, aldus Bart. “Dit crowdlendingplatform helpt ondernemers om financiers te vinden in hun eigen netwerk. Zo leerden we tijdens onze gesprekken met WinWinner dat we winwinleningen niet alleen bij vrienden of familie konden ophalen, maar ook bijvoorbeeld bij klanten.”
Sideri werd van A tot Z begeleid door WinWinner en besloot op zoek te gaan naar 70.000 euro. “Hiermee zouden we de loonkosten van de nieuwe salesmedewerker betalen, labomateriaal aankopen, de voorraad uitbreiden en onze verpakkingen en marketingactiviteiten bij apotheken optimaliseren.”
Omzet verdubbelen
De campagne van Sideri was een succes: uiteindelijk haalde het bedrijf maar liefst 83.000 euro aan winwinleningen op bij 9 verschillende investeerders. “Een pak meer dus dan het beoogde doelbedrag”, zegt Ekrem trots.
Sideri zet de opgehaalde middelen al meteen in. “De salesmedewerker is volop aan de slag en we plannen ook investeringen in machines voor het vullen van capsules en flesjes”, vertelt Bart. “Daardoor zijn we minder afhankelijk van externe producenten, die vaak alleen hoge volumes willen. Ten slotte zal de efficiëntie van Sideri verhogen omdat de onderneming zelf grotere volumes kan produceren door grotere volumes grondstoffen en afgewerkte producten aan te kopen.“
Met al deze investeringen hoopt Sideri in 2020 haar omzet te verdubbelen.