Aan de Boudewijnlaan opende familiebedrijf Gabriëls zijn nieuwste tank- en laadstation. Daarmee staat de teller voor het bedrijf op 180 vestigingen. Het nieuwe station beschikt over vier vloeistofgekoelde DC-laadpalen van 300 kilowatt met elk twee aansluitingen. Aan elke paal kunnen dus twee voertuigen tegelijk laden, goed voor acht snellaadpunten.
De palen staan onder een verlichte luifel, op het dak van de overkapping liggen zonnepanelen. Afhankelijk van de laadsnelheid van de wagen kan de oplaadtijd variëren van 20 tot 30 minuten. Met de Gabriëls-laadpas of bankkaart betaal je ongeveer 25 euro voor een volle laadbeurt.
Niet langs snelwegen
“Het is voor ons een bewuste strategie om klanten die elektrisch rijden hun wagen snel te laten opladen tegen betaalbare prijzen, in heel Vlaanderen”, zegt bedrijfsleider Ignace Gabriëls. “Onze stations liggen niet langs snelwegen maar op plaatsen waar mensen wonen en werken. De gronden zijn onze eigendom. We moeten dus geen huur of concessie betalen, waardoor we interessante tarieven kunnen aanbieden voor laden en klassiek tanken.”
Het station aan de Boudewijnlaan is daar een goed voorbeeld van. “Omdat we investeren in zonnepanelen op de luifels kunnen we de kosten voor laden extra onder controle houden.”
Belgische primeur
Tot nu toe kon je voor het gebruik van de laadpalen alleen met een laadpas betalen. Gabriëls en Worldline ontwikkelden de mogelijkheid om aan de betaalterminal ook met bank- en kredietkaart te betalen. “Met deze Belgische primeur in Aalst onderschrijven we de missie van Gabriëls om elektrisch laden toegankelijk te maken voor een breed publiek”, zegt Frederic Bern van Vertical Markets Worldline.
“De acht snelladers aansturen via één betaalterminal is vanaf vandaag een feit. We zijn trots dat we er samen in geslaagd zijn een veilige, eenvoudige en vooral vertrouwde betaaloplossing te hebben gevonden.”
Meer laadstations
Gabriëls voorziet momenteel al veertien tankstations van snelladers, onder andere in Erpe-Mere, Zottegem en Harelbeke. Daarnaast lopen er vergunningsaanvragen om zo’n twintig andere bestaande tankstations uit te rusten met een hoogspanningscabine en snelladers. Tegen 2026 zouden er een dertigtal zogenaamde full energy stations op goed bereikbare locaties moeten zijn.