Terwijl België en de rest van Europa en de wereld op dinsdag 22 maart in de ban waren van de terreuraanslagen in Zaventem en Brussel, die wellicht ook een aantal nog niet in te schatten economische gevolgen zullen hebben voor tal van ondernemingen in ons land, is ook het andere economische nieuws van de jongste dagen allesbehalve vrolijk.
Volvo kondigde bijvoorbeeld aan dat het wil besparen door onderdelen zelf te produceren en dat het daarom de contracten met een vijftal toeleveranciers uit de Gentse kanaalzone niet zal verlengen. Eerder vorige week kwam al het nieuws dat Faurecia, Tower Automotive en Tenneco geen onderdelen meer kunnen leveren voor het volgende model, nu raakt ook bekend dat SAS Automotive en Benteler hetzelfde toekomstbeeld te wachten staat. Benteler en Tower Automotive werken een alternatief uit, voor de andere drie bedrijven lijkt een uitdoofscenario te wachten. In totaal zou het gaan om zowat 900 jobs bij vijf toeleveranciers die tegen 2019 moeten verdwijnen. Grootste slachtoffers zijn daarbij de 280 medewerkers van Tower Automotive, waar chassis gelast worden, SAS Automotive (210 medewerkers) waar ze de cockpits bouwen, en Benteler (225 werknemers) dat de structurele metalen onderdelen bouwt.
Eerder kwam ook al het nieuws dat textielbedrijf Microfibres uit Laarne de boeken heeft neergelegd en dat dit aan tachtig mensen hun job kost. Voor de toeleveranciers van Volvo en de mensen die er werken, is er misschien nog tijd om andere oplossingen te zoeken, maar voor Microfibrs is er geen hoop meer. Ook andere bedrijven en zeker kleine en middelgrote ondernemingen moeten er rekening mee houden dat het er niet naar uitziet dat de economische vooruitzichten op korte tijd zullen verbeteren. Laten we hopen dat ze hun ondernemersenthousiasme daarbij niet verliezen en inspiratie vinden in de vele hoopgevende ondernemersverhalen die u ook op deze site kunt lezen.
De volledige lijst van faillissementen vindt u op http://www.madeinoostvlaanderen.be/falingen