Aan de noordkant van de Fabriekstraat is de zuivelcoöperatieve Milcobel gevestigd. Het bedrijf is ook eigenaar van een aanpalend stukje groen dat al sinds 1978 ingekleurd staat als kmo-zone. Milcobel heeft het lapje grond onlangs verkocht aan projectontwikkelaar Zabra LCV, dat de kmo-zone nu ook effectief wil uitbouwen. Er zouden vijftig units komen, die tot negen meter hoog kunnen zijn.
Althans, dat zijn de plannen, want er is nog geen omgevingsvergunning verleend voor het project door de gemeente. Er is zelfs nog geen volwaardig ontwerp dat als aanvraag voor die vergunning kan dienen binnengelopen bij de gemeente. “De gemeente zal, wanneer de omgevingsvergunning wordt aangevraagd met een ontwerpvoorstel, de ontwikkelaar voorwaarden opleggen zoals een groenbuffer, waterbuffers en extra zone voor recreatie in de rand”, zegt burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V). “We zijn ons ook bewust van de huidige verkeersproblematiek en gaan dat zeker mee opnemen in de afweging.”
De mobiliteit is inderdaad een groot struikelblok voor de inwoners van de Fabriekstraat. Zij trokken jaren geleden al naar de burgemeester om een oplossing te eisen voor het vaak zwaar doorgaand verkeer dat voor de haven bestemd is. Intussen is er een trajectcontrole die doorheen het hele centrum loopt en enkele tientallen meters voorbij Milcobel eindigt.
“Indien de kmo-zone er komt, zal heel die trajectcontrole tenietgedaan worden aangezien de kmo-zone binnen het controlegebied ligt”, klinkt het bij de buurtbewoners die zich verzamelden. “Daarnaast vrezen we ook voor geluidsoverlast, verlies van uitzicht en de veiligheid. We zijn ons ervan bewust dat de kmo-zone er wellicht zal komen, maar dan moet er heel nauwgezet op toegekeken worden dat alle regels gevolgd worden.”
Intussen is er een infomoment ingelast waar bewoners met hun vragen terechtkunnen bij de projectontwikkelaar. Al gaan er stemmen op dat er niet genoeg tijd voorzien is om iedereen te ontvangen die zijn of haar bezorgdheden wil uiten.