Fabiaan Van Vrekhem stelt boek "De disruptieve competentie" voor

ev_part_159Op 25 juni stelt Fabiaan Van Vrekhem, managing partner van de executive management consulting onderneming Accord Group uit Zwijnaarde in het 3 Square Business Center in Zwijnaarde zijn boek “De disruptieve competentie” voor, dat meteen ook in het Engels is vertaald.

“Ik heb het boek geschreven omdat ik door mijn dagelijkse contacten met het bedrijfsleven regelmatig zaken zie, die mij toch verontrusten”, zegt hij.

“Disruptie zal wellicht hét woord van de 21ste eeuw worden. Niemand kan ernaast kijken: op alle vlakken daveren de zekerheden van vroeger steeds vaker en steeds heviger op hun grondvesten. Politiek, maatschappelijk en economisch leven we in een tijd van spraakmakende veranderingen die gepaard gaat met enorme onzekerheid en opportuniteiten.”

Van Vrekhem verwijst naar Nokia,  waarvan niemand had nog maar enkele jaren geleden had verwacht dat het bedrijf tegen zijn ondergang zou moeten vechten en naar het feit dat de economische motor in de eurozone ondanks het feit dat de Europese centrale bank er maandelijks tientallen miljarden euro in pompt, maar niet aanslaat.

“Alleen al in 2014 zijn er in de Verenigde Staten 48 start-ups toegetreden tot de club van bedrijven die meer dan één miljard dollar waard zijn. Stuk voor stuk zijn dat ondernemingen die in een oogwenk een bedreiging vormen voor grote traditionele bedrijven. De jonge Amerikaanse onderneemster Grace Choi ontwikkelde met haar bedrijf Mink een 3D-printer om cosmetica te printen. Haar bedrijf heeft volgens het zakenmagazine Forbes de potentie om in één klap de hele beauty-sector onderuit halen. Dat alles maakt duidelijk dat organisaties die willen overleven niet de fout mogen maken om vanuit een vals gevoel van veiligheid op zichzelf terug te plooien. Op die manier tekenen ze gegarandeerd hun eigen doodvonnis. Ze zullen maar kunnen overleven als ze zich bewust worden van waaruit disruptie ontstaat.”

Om dat bewustzijn aan te scherpen heeft Fabiaan Van Vrekhem dus een boek geschreven dat de potentie heeft om stof te doen opwaaien. “Het gaat terug naar de essentie”, geeft hij nog aan. “Hoe crëren bedrijfsleiders waarde? Waarom kijken organisaties bij aanwervingen vooral naar ervaring en vragen ze zich minder af of mensen in staat zijn een bepaalde complexiteit te vertalen naar concrete output, dienstverlening, methoden, concepten en maatschappelijk belang? Wat zijn de zeven dimensies van complexiteit die bepalend zijn voor de ontwikkeling van organisaties en individuen en hoe verklaren die dimensies waarom de ene organisatie succesrijk met verandering omgaat en waarom de andere er systematisch het slachtoffer van wordt? Ik heb geprobeerd om in mijn boek antwoorden te bieden op die vragen. Het is de bedoeling dat die antwoorden ondernemers en managers vernieuwende en pragmatische nieuwe inzichten aanbieden in strategie-, organisatie- en talentontwikkeling.”