ontwikkeling-digitale-bril

EYEco eyeCO kan miljardenomzet boeken met digitale bril

ontwikkeling-digitale-brilEYEco eyeCO, een spin-off van imec en de universiteit Gent, start in samenwerking met Tokai Optecs de ontwikkeling van digitale brillenglazen voor presbyopie (ouderdomsverziendheid). De vernieuwende technologie zal het zicht van de mensen onder alle omstandigheden optimaliseren.

Net zoals de huid huid veroudert, verliezen ooglenzen geleidelijk hun elasticiteit. Hierdoor gaat het zicht van nabij achteruit vanaf de leeftijd van ongeveer 45 jaar. Een lees- of progressieve bril biedt voor dit probleem een oplossing, maar is zeker niet ideaal in alle omstandigheden. Fabrikanten produceren daarom aparte brillenglazen, specifiek voor computerwerk, autorijden, sport- en hobbyactiviteiten: een onhandige oplossing. Ook de zogenaamde progressieve brillen zijn geen wondermiddel. Ze kennen vertekening, kunnen vermoeiend zijn bij computerwerk en zijn soms ook beroepsmatig vervelend. Als architecten bijvoorbeeld brede plannen moeten lezen, zullen de lijnen aan de zijkant afbuigen. Schilders die van op een hoogte neerwaarts moeten kijken, ondervinden ook vaak moeilijkheden net als leerkrachten die veel schrijven op een schoolbord, beeldschermwerkers en piloten.

Jelle De Smet en Paul Marchal, de oprichters van EYEco eyeCO (http://www.eyeco-eyeco.com) willen voor deze problematiek een oplossing vinden door een slimme bril op de markt te brengen die elektronisch het zicht over het hele oppervlak van het brillenglas corrigeert. En daardoor onder alle omstandigheden een hoger visueel comfort biedt, zonder het esthetische aspect van een bril te verwaarlozen. “Aangezien zowat de helft van de wereldbevolking op één of andere manier problemen heeft met zijn zicht, zouden we potentieel een markt van vele miljarden kunnen aanboren”, zegt Jelle De Smet.

EYEco eyeCO heeft 1,4 miljoen euro seed funding opgehaald bij vier verschillende partners: Tokai Optecs , FIDIMEC nv, QBIC ARKIV nv en SOFI. Deze investering wordt nu gebruikt voor het ontwikkelen van een eerste product in samenwerking met imec en Tokai Optecs. Verder helpen QBIC en PMV met de uitbouw van de strategie en het businessplan.

Luc Van den Hove, CEO van imec is bijzonder opgetogen. “Entrepreneurship zit ingebakken in het DNA van imec. We gaan daarom actief op zoek naar onderzoeksresultaten die we op de markt kunnen introduceren via spin-offs. Zo hebben we de voorbije jaren verschillende beloftevolle ondernemingen opgericht, telkens op basis van een unieke technologie en met een nobel maatschappelijk doel. Ik ben zeer verheugd dat ook EYEco eyeCO dit pad volgt en de technologie rond slimme lenzen zal ontwikkelen tot een eerste toepassing.”