Amper twee jaar bestaat Just Russel. Intussen hebben ze meer dan 10.000 Belgische én Nederlandse huisdieren in abonnement. Hun missie? Het welzijn van onze huisdieren verbeteren door de juiste voeding op basis van ras, activiteit, leeftijd allergieën, .. te vinden. De jonge ondernemers ontwikkelden een slim algoritme dat elk huisdier met de ideale nutriënten en brok matcht. Bovendien levert www.justrussel.com de voeding HelloFresh-gewijs tot aan je voordeur. De start-up is een frisse wind in een sector waar dit soort innovaties atypisch zijn.
Internationale plannen
In België en Nederland wordt het concept al gesmaakt door baasjes en hun huisdieren. De plannen om Europa te veroveren, liggen op tafel. Het team achter de start-up wil de komende tijd elk kwartaal een nieuw land aanboren. Duitsland, Frankrijk en Italië staan bovenaan het lijstje. “Ambitieus, dat weten we”, vertellen Victor Mortreu en Cyriel Van Steen, “daarom zijn we ook op zoek gegaan naar ondernemers met ervaring in die markten. De Duitse markt staat bijvoorbeeld al een heel stuk verder. Voor ons was het belangrijk dat potentiële investeerders ervaring hadden met die Europese Direct to Consumeraanpak.”
Ze werden tijdens het proces begeleid door het funding agency The Harbour.
Bekende internetondernemers aan boord
Met investeerders Thomas Van Overbeke, Manuel Müller en Dr. Dennis Schmoltzi aan boord, lijkt die Europese expansie alvast binnen handbereik. De drie hebben ruime ervaring met lokale D2Cbrands in de internationale markt te zetten. Zo richtte Van Overbeke Outspot op, een Belgische Groupon-concurrent, dat dankzij een datagedreven aanpak en succesvolle buy-and-build strategie ondertussen al in tien Europese landen actief is. Eind vorig jaar verkocht Van Overbeke zijn aandelen in Outspot.
“Ik leerde deze vier jonge ondernemers kennen en was meteen onder de indruk van hun gedrevenheid, professionaliteit alsook de snelheid waarmee ze hun bedrijf hebben weten uitbouwen”, vertelt Van Overbeke. “Hoge kwaliteit en doorgedreven klantvriendelijkheid staan hier centraal. Just Russel is klaar om voor de honden en katten van Europa alsook voor hun baasjes het verschil te maken!”
Ook Müller & Schmoltzi zijn geen onbekende in het wereldje. Ze zijn oprichters van het Duitse matrassenmerk Emma Sleep, dat ondertussen de Europese marktleider is in zijn branche. Net als Just Russel, focuste Emma zich initieel op het data gedreven verbeteren van producten, die je enkel online kan kopen.
Müller herkent zich in de jonge start-up’s data gedreven productverbeteringen en snelle internationalisatie: “We zien heel wat gelijkenissen met Emma’s beginjaren: de continue focus op het verbeteren van de klantervaring in combinatie met een data-gedreven product van topkwaliteit, klaar om de pet industrie op te schudden.”
Welzijnsplatform voor huisdieren in de maak
Naast de Europese plannen, wordt er achter de schermen van Just Russel ook hard gewerkt aan een platform waar baasjes advies zullen vinden waarmee ze de gezondheid van hun huisdieren te monitoren en (preventief) te verbeteren. “Wist je dat tot 60 procent van katten en honden overgewicht heeft? Dat willen we niet alleen via onze aangepaste voeding oplossen, maar ook door de juiste informatie en gezondheidstips aan klanten te geven waarmee ze aan de slag kunnen. Daarvoor werken we samen met dierenartsen en studenten Diergeneeskunde. Wij geloven in responsible pet ownership: bewust zijn van welke goede zorg en verantwoordelijkheden een huisdier met zich meebrengt”, duidt Mortreu.
“Onze slogan is niet voor niets: beter voor je huisdier, gemakkelijker voor jou”, zegt Van Steen. “Het welzijn van dieren blijft dus ook centraal staan. Dankzij de overname en nieuwe investeerders aan boord, geloven we dat dit concept verder in Europa uitgerold kan worden.”