Europese consumenten bang voor conjunctuurafkoeling

00000000shoppingMarktonderzoekburau GfK verschaft betrouwbare en relevante markt- en consumenteninformatie en doet onder meer elk kwartaal onderzoek naar het consumentenklimaat in Europa. De cijfers over het onderzoek tijdens het eerste kwartaal van 2016 werden deze week vrijgegeven en geven aan dat er nog altijd grote onrust heerst bij de consumenten.

De vluchtelingencrisis, de terreurdreiging in Europa, de moge lijke uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU en de blijvende
malaise in de belangrijkste groeilanden zijn stuk voor stuk factoren die het consumentenvertrouwen aantasten.

An Palmans, marketing- en communicatieverantwoordelijke bij GfK stipt bovendien aan dat de cijfers in het GfK-rapport het resultaat zijn van onderzoek dat op 22 maart, de dag van de aanslagen in Brussel, al was afgerond. Met andere woorden: met die aanslagen is in de metingen nog geen rekening gehouden, anders was de vertrouwensbarometer ongetwijfeld nog meer gedaald.

“De Europese consument is enorm onzeker”, zegt An Palmans, “maar uiteraard is die onzekerheid in sommige landen nog groter dan in andere.  In Griekenland, bijvoorbeeld, daalden de consumentenverwachtingen tot op  hetzelfde niveau als tijdens de zwaarste periode van de schuldencrisis.”

Ook in België kreeg het optimisme een forse klap. Belgische consumenten verwachten ook geen loonstijgingen, maar zijn volgens het GfK-rapport toch bereid om geld te besteden aan hoogwaardige producten en diensten.  “De koopbereidheid bereikte in maart zelfs het hoogste niveau sinds november 2010”, zegt An Palmans nog, “al kan daarin natuurlijk ook meespelen dat geld op de bank houden totaal niets meer opbrengt.”