erickenishoekaf2dekroonjuwelen_1120

Eric Kenis schrijft vierde boek over ondernemers met een hoek af

GENT – Vandaag lanceert auteur en bedrijfsconsultant Eric Kenis zijn nieuwste boek in de reeks ‘Hoek af’. Met ‘Belgium’s cutting edge entrepreneurs’ kiest hij voor het eerst voor de Engelse taal. De stijl en toon zijn anders dan we van management en innovatie literatuur gewoon zijn. Kenis schrijft mensentaal en structureert zijn boeken in hapklare kleine en makkelijk verteerbare brokken. Het zijn niet de 46 belangrijkste of grootste ondernemingen voortgekomen uit de start-upscène. Maar ze zijn stuk voor stuk bijzonder ambitieus en origineel. Hoewel de ondernemers uit alle regio’s komen, is Gent opvallend sterk vertegenwoordigd.

Over zijn nieuwe en 4de boek in 4 jaar tijd zegt Kenis : “Op verzoek van een aantal ondernemers uit de eerste 3 boeken is er nu een Engelstalig boek gekomen. Hun klanten en stakeholders zijn meestal buitenlanders. Ik wilde een remix met extra tracks maken voor een nieuw publiek, maar zoals zo vaak ging het project met mij aan de haal. Uiteindelijk is het een boek geworden met 46 ondernemers.”

“Hoek af toont dat ondernemen bloed, zweet en tranen is. En niet glitter en glamour en de start-up hype. Ondernemers zijn mensen, geen supermensen”, was de reactie van één van de ondernemers die in het boek aan bod komt. Een andere ondernemer zei het volgende: “Eindelijk snapt mijn familie nu zelf ook voor het eerst wat wij doen.” 

Talentenscout

“Met ‘Belgium’s cutting edge entrepreneurs’ wilde ik aandacht voor een aantal ‘flagships’ van ons ondernemerschap: van ondernemers die al een heel bijzonder en ambitieus parcours afgelegd hebben tot ondernemers die het merk België een nieuwe invulling geven. Ik blijf ook dolgraag als een talentscout van ondernemerschap fungeren: een aantal jonge ondernemers zijn nog maar in de laatste 2 jaar opgestart, maar ik zie hen een grote toekomst tegemoet gaan, en wil hen daarin aanmoedigen.”

Geen old school product

Kenis wil niet als auteur van een old school analoog product gezien worden. “Op de eerste plaats doe ik alle interviews en voorbereidingen zelf, maar we schrijven en geven uit met een heel team. Verder ben ik nu met partners een videokanaal en blogs en wie weet podcasts aan het voorbereiden. Tot slot word ik ook veel gevraagd om projecten ten voordele van deze ondernemers op te zetten, die hun gezamenlijk belang dienen.”

De merken Hoek af / Belgium’s cutting-edge worden ondersteund door ING Belgium, Cresco, Rombit, Teamleader, Around Media, Moovly en Logflow. Voor de verduurzaming ervan wil Kenis in de komende tijd nog nieuwe partijen proberen te binden.

Vanavond om 19u wordt het boek voorgesteld bij Around Media in Gent. Verschillende ondernemers uit het boek zullen er het woord nemen. Tickets zijn nog verkrijgbaar via http://www.hoek-af.be/roadshow.