Thibault Goethals en Nathan D’haeze kennen elkaar al van in de kleuterschool. De jeugdvrienden zijn niet alleen aangestoken door het wielervirus, maar ook door het ondernemersvirus. “We hadden allebei de ambitie om een zelfstandige zaak op te starten. Als fietsfanaten ervaren we dat er te weinig mogelijkheden zijn naar persoonlijke voorkeur bij het aankopen van een nieuwe fiets. Zo ontstond het idee om ons eigen fietsenmerk Entity Bikes op te starten.”
“De naam Entity, wat staat voor entiteit of een geheel, dekt helemaal de lading. We bouwen aan het geheel van mens en machine. De klant kan bij ons terecht voor een volledig gepersonaliseerde fiets waarbij elk onderdeel zelf kan worden gekozen. Hierdoor vullen wij het gat dat de grote spelers openlaten, aangezien zij standaardfietsen aanbieden.”
Verkopen, herstellen en onderhouden
“Een eerste stap is een kennismakend gesprek”, lichten Thibault en Nathan hun werkwijze toe. “We bekijken dan alle mogelijkheden en kiezen welke opties de klant wil. Hiermee gaan we aan de slag om een offerte op maat op te maken. Binnen de week bezorgen we die offerte waarin de prijs en alle specificaties duidelijk vermeld staan. Wanneer alle onderdelen op stock zijn, beginnen we met het monteren van de fiets. We gaan uit van een leveringstermijn van zes tot acht weken. Na aankoop van de fiets doen we ook herstellingen en onderhoud. In avondschool hebben we ook allebei de opleiding van fietshersteller gevolgd.”
Twee types racefietsen
Met hun nieuw fietsenmerk Entity Bikes bieden Thibault en Nathan voorlopig twee types racefietsen aan: “De Entity Bullet is ontworpen met één doel voor ogen: ongeëvenaarde snelheid en wendbaarheid bieden aan wielrenners. De Entity Nimbus is een lichtgewicht, speciaal ontworpen voor degenen die streven naar topprestaties bij het klimmen.”
Hun ultieme ambitie? “Ooit onze voet naast die van de grote spelers kunnen zetten. We beseffen dat dit niet eenvoudig zal zijn. Maar met passie en doorzetting geraak je al heel ver.”