2-beelden (13) Accurat-CEO Bart Muskala. Foto Accurat/Robin Fasseur

Eerste uitverkoopweekend bij Makro lokt twee keer zoveel klanten als tijdens kerstperiode

MERELBEKE - Wie het afgelopen weekend een Makro-winkel binnenstapte, kon niet om de drukte heen. De uitverkoop bij de groothandelketen lokte de voorbije dagen al meer dan twee keer zoveel bezoekers als tijdens de kerstperiode vorig jaar. Dat leidde databedrijf Accurat af op basis van smartphonegegevens van 300.000 Belgen.

Nu finaal het doek valt over Makro worden de laatste artikelen verkocht tegen dumpingprijzen. De opbrengsten zullen volgens de curator gebruikt worden om het personeel uit te betalen. De uitverkoop zorgde vorige week voor een ware toeloop van koopjesjagers in de Makro-winkels in Sint-Pieters-Leeuw, Machelen en Deurne.

 

Bron Accurat

“We leiden de cijfers af uit de beweging van meer dan 300.000 Belgen”, vertelt Bart Muskala, CEO bij databedrijf Accurat. “Op jaarbasis lokte Makro gemiddeld bijna 30 procent minder bezoekers dan in 2021. De keten slaagt er nu in het tij even te keren. Afgelopen zaterdag waren er dubbel zoveel bezoekers als tijdens de kerstperiode vorig jaar, wat sowieso al de drukste periode is voor Makro.”

“De bemoedigende cijfers zijn allicht maar een doekje voor het bloeden, maar voor het personeel is het hopelijk een kleine opsteker”, geeft Muskala nog mee.

Accurat is een databedrijf dat retailers zoals Delhaize, Lidl, Brico en Aldi helpt om slimmere beslissingen te nemen. Daarvoor verzamelt het geanonimiseerde locatiegegevens van smartphonegebruikers.