“Ik kende Fabienne Bister, een telg van de derde generatie in het familiebedrijf, van op internationale voedingsbeurzen, waar we vaak als concurrenten naast elkaar stonden”, vertelt de 37-jarige Arthus de Bousies. “Jaren geleden had ik haar al gezegd dat als ze zou verkopen, ik wel geïnteresseerd was. Midden vorig jaar kreeg ik een telefoontje.”
En zo nam de Oost-Vlaamse zakenman in november de 93 jaar oude mosterdproducent uit Ciney over. Het bedrag dat hij daarvoor neertelde, geeft hij liever niet vrij. De ondernemer ziet Bister als een mooie aanvulling op de andere merken van de groep, die intussen bijna 10 miljoen euro omzet draait.
Filosofie
De Bousies wil zijn groep laten uitgroeien tot een merkenportefeuille van lokale, ambachtelijke sauzen, geconnecteerd met de lokale markten in de Benelux en Frankrijk. “Ik geloof dat almaar meer consumenten weg willen van de grote industriële voedingsproducenten en op zoek gaan naar kleine, authentieke merken die garant staan voor een specifieke lokale smaak en kwaliteit. In onze fabriek in Dijon maakt Bister de typische scherpe mosterd van die streek. Geen denken aan dat we daar andere ingrediënten zouden voor gebruiken dan Franse. Die filosofie houd ik aan bij al onze merken. Nooit gaan we veranderen van olie omdat die 3 procent goedkoper is.”
Opboksen tegen Devos Lemmens en Heinz
Het is volgens deze filosofie dat de Bousies toch wil groeien op de inmiddels verzadigde West-Europese saus-markten. “In Frankrijk groeit de markt nog altijd 5 procent per jaar. Vooral bio doet het daar heel goed. In België is er nog maar een heel lichte groei. Hier moeten we het hebben van marktaandeel afsnoepen. In de betere brasserieën en vooral in de supermarkten: Natura ligt momenteel bij Delhaize en Carrefour. Bister tekent nu al voor 15 procent van de Belgische mosterdmarkt.”
De ambachtelijke merken van de Bousies zijn natuurlijk dwergen tegenover mastodonten als Devos Lemmens, Heinz, Calvé en Vandemoortele. “Ga je daarmee rechtstreeks in concurrentie, dan verlies je sowieso”, weet de Bousies. “Wij moeten het hebben van de niche tussen die volumespelers en chefs die zelf hun mayonaise draaien: de consument die een kwalitatiever en eerlijker product wil, en bereid is daar iets meer voor te betalen. Zo bevatten onze sauzen geen extra toevoegingen zoals bewaarmiddelen, verdikkingsmiddelen of smaakversterkers.”
Geen familiefortuin
‘We mikken op 10 procent omzetgroei per jaar. En de winst moet meegroeien. Die bedraagt nu 10 procent van de omzet, en dat is echt nodig. Om de investeringen die ik wil doen te dragen, maar ook om de zware leningen terug te betalen die ik nodig had om van TON en Bister te kopen”, zegt de Bousies. “Anders dan veel mensen denken, biedt mijn titel als graaf namelijk geen financieel voordeel. Van een familiefortuin is geen sprake. Alles wat ik heb, heb ik op eigen kracht opgebouwd door hard te werken.”
Naar een artikel van Tom Michielsen uit De Tijd